als je met 6 mensen lootjes trekt en je weet er daarvan 2 hoe bereken je dan wie de rest heeft ?

hallo :)

wij hebben met een vriendenkring lootjes getrokken.
2 weet ik er al , laten we zeggen dat het eerste persoon A is en het tweede persoon B maar hoe kom ik nou te weten wie C, D, E en F heeft ?
we hebben afgesroken wie het er meeste goed heeft krijgt een zak pepernoten .
nou gaat het mij niet zo zeer om die pepernoten maar dat
ik gelijk heb !

is er hier een formule voor of zo iets ?

mvg eniripsa =D

Toegevoegd na 5 minuten:
okeej tnx =d

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K

Antwoorden (6)

Het is gewoon gokken, geen formule oid voor te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet, als je er 2 weet kan je die uitsluiten maar dan kan je gaan gokken, je kan ook afkruisen wat je niet weet, bijvoorbeeld ik weet dat hij niet die en die heeft dus heeft hij die of die en zo kan je wel zien dat je eentje bijvoorbeeld bij 1tje niet hebt afgekruisd en dan heb je er weer 1 en dan weer opnieuw afkruisen maar het is willekeurig dus geen formule.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen formule voor maar je kan het wel zo ongeveer doen: je maakt een schema, je zet horizontaal en verticaal de namen neer dus zo:
- a b c d e f
a x
b x
c x
d x
e * x x x x x
f x
en dan zet je een sterretje die je weet en kruisjes wat niet meer kan:
dus stel je weet persoon a heeft persoon e. dit is heel overzichtelijk en als je dan nog iemand weet ofzo of je weet dat iemand, een ander niet heeft. je kan ook alvast kruisjes zetten bij a heeft a, b heeft b enzovoort.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is juist een goed systeem. Overzichtelijk.
Dat kan je niet berekenen, want je hebt te veel variabelen waarvan niet bekend is wat ze zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JE kunt het niet bepalen met zo weinig informatie. Maar je kunt wel kijken wat de mogelijkheden zijn. Iemand zal zichzelf niet hebben. Bij 3 mensen zorgt dit er bijvoorbeeld voor dat geen 2 mensen elkaar kan hebben. Als je de mogelijkheden uitpluist, kun je misschien gericht op zoek naar welke informatie je veel kan opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet van 2 personen welke andere 2 zij hebben geloot. (ik neem aan dat jij tot die 2 personen hoort). Stel jij bent E en de 2e persoon is F. E heeft A en F heeft B. Van E en F is de kans dus 100% dat je raadt wie ze hebben geloot. Dan weet je van A, B, C en D niet wie zij hebben geloot. A en B kunnen C, D, E of F hebben. Als je gokt dat A heeft C, D, E of F dan is de kans 1/4 dat je het goed hebt. Stel dat A heeft C goed was, dan blijft voor B heeft D, E of F een kans van 1/3 over. Voor A en B is de kans dus 1/12 dat je goed raadt. Voor C en D weet je dat ze niet zichzelf hebben geloot. De kans dat je hen goed raadt is dan (1/3)*(1/2) = 1/6. De kans dat je alles goed raadt is dus 1/72. Veel te klein dus. Vraag daarom A en B (en niet C en D), in ruil voor wat pepernoten, wie zij hebben geloot. Stel zij zeggen C en D, dan blijft voor jouw een kans van 1/2 over dat C en D jou of je maatje F hebben. Trouwens, ik adviseer je om tegen A en B te liegen. Vertel ze dat jij F hebt geloot. Stop zwarte Piet jou in de zak, maar heb je wel meer pepernoten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Stopt Zwarte Piet jou...