Wat is een exponent?

Wat is een exponent. En wat is het verschil tussen exponent en een macht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
10.5K

Antwoorden (3)

Een macht is een aantal keer dat een cijfer vermenigvuldigd wordt, met het grondgetal. zo is 6 (exponent) 4 = 6*6*6*6
het expotent is het getal dat aangeeft hoe vaak het grondgetal wordt vermenigvuldigd. zo is dat de 4 bij de vorige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Exponent

In de wiskunde is een exponent (van het Latijnse exponere: buiten plaatsen) het aantal malen dat het grondtal in een machtsverheffing met zichzelf vermenigvuldigd wordt om het resultaat te verkrijgen.

Voorbeeld :
Hierin is 4 de exponent.

De wiskundige functie die als 'uitkomst' de exponent heeft is de logaritme.

Voorbeeld:

Buiten de wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een macht komt van het werkwoord 'machtsverheffen' en geeft aan het aantal keren dat je een getal met zichzelf moet vermenigvuldigen. Vaak staat er dat je een getal een X-aantal keer met zichzelf moet vermenigvuldigen. De onbekende staat dan in de macht. We noemen X dan een exponent en bijvoorbeeld de functie f(x) = 3^x een exponentiële functie. Soms staat (x + 2) in de macht, bijvoorbeeld G^(x + 2): dan noemen we (x +2) een exponent. Veel verschil is er niet, maar als het om een onbekende macht gaat noemen we die een 'exponent'.