Hoe kun je haakjes wegwerken bij een kwadratische formule bijvoorbeeld: (g-12)² of 4x(5-2)= 0 ?

Bedankt alvast!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
12.5K

Antwoorden (5)

gewoon doen :D

(g-12)^2 = (g-12) * (g-12) = g*g + (-12 * g) + (-12*g) + (-12 * -12)

Die dingen uitwerken en je bent er.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk: Je kan hier al meteen zien: g=12

de andere: 4x * (5-2) = 0 is alleen waar als x 0 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(g-12)²
(g-12)(g-12)
g²-12g-12g+ 144
g² - 24g +144
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij haakjes wegwerken maak je gebruik van de distributieve eigenschap (zie link). Dit betekent dat, als er tussen de haakjes een optelling staat, en buiten de haakjes iets waarmee je vermenigvuldigt (een factor), dat deze factor met alle termen van de optelling vermenigvuldigt wordt.

Dus bv. a(b+c+d) = ab + ac + ad

Zie je dat de a over de b, c en d "gedistributeerd" wordt? Daarom heet die eigenschap zo.

Als de factor (zoals a hierboven) zelf ook een som is, wordt het iets spannender, dan moet je alles met alles combineren:

(a+b)(c+d) = ac + ad + bc + bd

Bij een kwadraat moet je alleen maar weten dat a^2 = a*a, dan volgt van zelf dat (g-12)^2 = (g-12)(g-12) en dan pas je daar vervolgens de distributieve eigenschap op toe. Let altijd goed op het minteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het erg fijn en makkelijk om het in een tabel te zetten. Dus (g-12)(g-12) schrijf ik dan op als:
g - 12
g
-12

Daarna vul ik de waarden in:
g - 12
g g^2 -12g
-12 -12g 144

Deze kan je dan allemaal optellen. Dus:
g^2 - 12g - 12g +144

Dus dat wordt:
g^2 -24 g +144

(De notatie van het optellen het liefst als volgt, de hoogste machten van de variabele links, en de laagste rechts. Dus: x^5 + x^4 + 2*x^2 + 12)

Toegevoegd na 1 minuut:
dat tabelletje ziet er lelijk uit:
Ik schrijf naast elkaar g en dan -12.
En dan onder elkaar, g en dan -12
(poging 2:)

___|_g_| -12|
g__|
-12|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(g-12)² --> dubbelproduct

= g² - 24g +12²
= g² - 24g + 144

Toegevoegd na 2 minuten:
4x(5-2)=0
4x*3=0
12x=0
x=0:12

Toegevoegd na 2 minuten:
Toch?? Of heb ik het fout??