ik heb de som: p/q/pr. ik heb geen idee hoe ik hem moet oplossen. iemand?

Toegevoegd na 1 minuut:
het moet uit het hoofd, dus geen rekenmachines! ik zou vooral de tussenstappen willen weten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Antwoorden (2)

delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.

p / (q/pr) = p * (pr/q) = p^2*r/q

Toegevoegd na 2 minuten:
je vraag zou ook zo bedoeld kunnen zijn: (p/q) / pr
In dat geval wordt het:
(p/q) / pr = p/(q*pr) = 1/qr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de som op deze manier is geschreven (dus met schuine deelstrepen, niet met horizontale deelstrepen waarbij de teller boven de streep staat en de noemer eronder), dan moet je de som gewoon van links naar rechts oplossen.

Dus eerst p/q. Daar is verder niets aan te rekenen.

Vervolgens moet je de p/q delen door pr. pr is p maal r. Delen door pr is dus hetzelfde als eerst delen door p en daarna delen door r.

(Probeer maar, met 60/12 als voorbeeld. 60/12 is 5. Je kunt ook zeggen dat 12 hetzelfde is als 6 keer 2. 60/12 is dus 60 gedeeld door (6 keer 2). Dan doe je eerst 60/6 en daarna nog delen door 2.)

Goed, waar waren we ook weer. Oh ja, p/q. Dat moet je eerst delen door p, daarna moet je het resultaat delen door r.

p/q delen door p is 1/q.

1/q delen door r is 1/qr.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit vind ik heel onlogisch want je pakt de r wel nadat je door p hebt gedeeld maar wel eerst de q in q/pr
Cryofiel
12 jaar geleden
Als er geen haakjes staan, gaat een impliciete vermenigvuldiging (ik bedoel pr, dus niet p·r) altijd voor. Je hebt dan p/q/(pr) . Die werk je van links naar rechts af. Dus p, dan delen door q, en daarna het resultaat delen door pr . Wiskundig gezegd staat er dus (p/q)/(pr) .