Ik heb binnenkort een rekentoets op Saxion. Wat kan ik allemaal verwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Het beste antwoord

Zit zelf op saxion, alleen vrijstelling gehad daarvoor :-) Het is niet alleen voor pabo, maar dat terzijde. Volgens mij kun je op blackboard info vinden, onder het leerwerkpakket studieloopbaanbegeleiding. Misschien zit je wel op de pabo en is het een grotere toets, dan gelden misschien andere regels. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi,

Ik ga er van uit dat het om een pabo-opleiding bij Saxion gaat, klopt dat? In dat geval is de rekentoets ingesteld om er zeker van te zijn dat de toekomstige leerkrachten op zijn minst de basiselementen van het rekenen beheersen.

Ik heb even gegoogled op deze testen en vond een interessant artikel met onderstaande info die voor jou denk ik het belangrijkste is:

"Aanvankelijk had elke school een eigen toets die gewoon op papier werd gemaakt, maar sinds september 2006 is een digitale rekentoets ingevoerd: de Wiscat rekentoets.
Dit is een adaptieve toets op de computer, wat inhoudt dat niet elke student dezelfde vragen krijgt. Als een student namelijk een som goed beantwoord heeft, zal de volgende vraag moeilijker zijn. Als een vraag fout beantwoordt wordt, zal de volgende vraag makkelijker zijn. Hierdoor zal de toets ook voor de goede rekenaars niet erg eenvoudig zijn. Zij hoeven echter wel minder goede antwoorden te hebben dan studenten die eenvoudiger vragen krijgen.

De toets bestaat uit vier verschillende domeinen:
• Hoofdrekenen
• Basisvaardigheden
• Breuken, procenten, verhoudingen en decimale getallen
• Meten en meetkunde

De toets begint met hoofdrekenen. Hiervoor mag uiteraard geen kladpapier gebruikt worden. Dit onderdeel bevat 15 opgaven en moet in 15 minuten worden afgerond. De andere domeinen bevatten gezamenlijk 35 opgaven en hier staan 75 minuten voor. Hiervoor is wel kladpapier beschikbaar. In totaal gaat het dus om 50 opgaven in 90 minuten. Als het hoofdrekenen eerder is afgerond, kan gewoon alvast verder gegaan worden met de toets. De toets is gecreëerd door cito en de norm staat op 103. Met het behalen van die norm voldoe je aan de landelijke norm en functioneer je in elk gaval boven het niveau van groep 8."

Via de link vind je nog wat meer info en ook enkele adviezen over de voorbereiding op de toets. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je had opgelet tijdens de les, dan wist je dat... Nu zal je het een vriend/vriendin moeten vragen die les gehad heeft in dezelfde klas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed inhoudelijk antwoord ook! NOT!