Ja, alleen delen door nul is flauwekul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de streep in een breuk betekent niets anders dan "gedeeld door". En je kunt best delen door een negatief getal.
12 jaar geleden
neen , het getal onderaan de breuk mag nooit negatief zijn , als je nu eens een uitkomst krijgt waarbij de noemer negatief is dan moet je het min teken naar de teller verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neen, eigenlijk mag dat niet, maar als je dus wilt delen door een negatief getal wordt gewoon heel de breuk negatief bv. 9/-6 wordt -9/6 of met een min voor de breukstreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leer het zo op school, dus er kan toch eigenlijk niets fout aan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag wel degelijk delen door een negatief getal, maar inderdaad, het is gebruikelijker om de min ervoor te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie snappen niet helemaal het verschil tussen fout en ongewenst. 4-2=3 (dit is fout) 3/-2 (dit is misschien ongewenst, of het wordt jullie aangeleerd om dit te herschrijven naar -3/2 maar dat is dus niet fout!) Als iets fout is kan je stoppen met je berekening en opnieuw beginnen. Iets wat fout is kan je niet meer herschrijven naar iets wat wel juist is.
Dit kan zeker. Zoals al velen hebben gezegd. Er moet echter confirmatie komen omdat er nu juist een paar antwoorden zijn gegeven dat het niet zou kunnen. Er is echter een aanwijzing te geven:
-6/2 = -3.
6/-2 = -3.
Probeer dit maar eens uit.
Er geldt hier gewoon in een algemenere vorm:
-a/b = a/-b sinds
-a/b = -1 * a/b = -1/1 * a/b = 1/-1 * a/b = a/-b . QED
Er vanuit gaande dat 1/-1 = -1/1 .
(zie rekenmachine / wolframalpha/ et al.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, als je -a/b = a/-b wilt bewijzen is het niet heel sterk om dan te veronderstellen dat -1/1 = 1/-1...