Wanneer mag ik mijn (grafische) rekenmachine gebruiken?

Wanneer is het dus de bedoeling dat je de som algebraïsch oplost en wanneer mag je hem ook door je GR laten uitrekenen. Dit wordt aangegeven door een bepaalde worden in de opgave, maar welke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
20.7K

Het beste antwoord

Als er staat bereken algebraïsch of bereken exact, moet het met de rekenmachine. Je mag vaak wel dingen controleren met de rekenmachine (ook als er staat reken exact/algebraïsch uit).

ls je bijv. krijgt X = 1 v X = -3, en je moet je antwoorden controleren, mag je dit wel numeriek doen (je mag alleen niet zeggen 'rekenmachine zegt dat het niet klopt', maar) dan schrijf je gewoon op
f(-3) != 3wortel(2)
Dus x = -3 voldoet niet. Verdere uitwerkingen zijn niet nodig.

Ook mag je "sommen" wel vereenvoudigen, dus je kan gewoon opschrijven (64/2)*(4.3/0.5)*(1/4) = 68,8 zonder verdere uitleg.

Toegevoegd na 15 seconden:
ls = Als
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Algebraïsch betekent dat je het stap voor stap zelf moet uitrekenen, bijvoorbeeld met de abc-formule, om maar iets te noemen. Voor het uitrekenen van sommen (bijv. 345 / 3.8) mag je uiteraard wel je rekenmachine gebruiken.

Als er geen algebraïsch bij staat, mag het gewoon met je grafische rekenmachine (bijv. calc intersect etc.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een toevoeging op Bliets:

Als er "los exact op" staat, moet het ook algebraïsch.