Wat is domein van een functie/grafiek en wat is het bereik? Hoe reken je deze twee uit?

Wiskunde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Antwoorden (2)

In een grafiek met een x en een y-as is de domein de waarden op de x-as en het bereik de waarden op de y-as.
Bijvoorbeeld parabool f = x^2 heeft als domein alle reële getallen en als bereik alle positieve getallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
domein zijn alle getallen die je kunt invullen in de formule. bijvoorbeeld bij een wortelfunctie heb je geen R als domein aangezien de x waarden niet zó zijn dat er een negatief getal moet worden geworteltrokken want dat kan niet. het bereik van een funtie zijn alle uitkomsten van de functie. bijvoorbeeld een functie met asymptoten heeft geen oneindig bereik. of een kwadratische functie bijvoorbeeld heeft ook geen oneindig bereik