Hoe moet je een wortel 'verkleinen'?

Ik heb t wel lang geleden geleerd, maar ik ben het vergeten en het staat niet in mijn boek uitgelegd.

Waarom is wortel216 6wortel36? Dat het wortel6 keer wortel36 is begrijp ik.. maar wat er daarna gebeurt niet

Wil iemand dit even duidelijk uitleggen evt met andere voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wortel(36) is 6. 6*6 is 36. 36*36 is geen 216 en dus klopt er iets niet in je verhaaltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat in mijn uitwerkingsboekje ;). Misschien dat het niet klopt, maar dan snap ik er alsnog niks van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon was vanmiddag op GV bezig met een vriendje, vandaar het humoristische antwoord vanaf mijn account ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha geeft niet, hoor! Normaal kan ik een grapje wel waarderen, maar ik heb morgen een toets en was nogal zenuwachtig want ik begreep het niet was bang dat het me niet ging lukken en zo, dus ik had graag een serieus antwoord.

Het beste antwoord

Zie afbeelding.

Toegevoegd na 15 minuten:
Misschien wordt het je duidelijker met een ander voorbeeld, zie bijvoorbeeld wortel 45.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat mijn vraag niet duidelijk was, maar ik begrijp die laatste stap niet. (Van wortel 36 keer wortel 6 naar 6 wortel 36)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
√36 = 6, dus:
√36 x √6 = 6 x √6. Lijkt mij vrij logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wortel van 36 is precies 6 (omdat 6² = 36). En aangezien de wortel van 6 een komma getal is, laat je wortel 6 gewoon zo staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Waarmee maak je die afbeeldingen noAnswer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!! Ik begrijp het :) Als ik op m'n pc zit, krijg je een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In MS Word 2007 (tabblad 'Invoegen' en dan gaan naar 'Vergelijking'). Vervolgens een screenshot maken, plakken in MS Paint, alles erom heen weghalen, opslaan en uploaden :-) Maar er zullen vast makkelijkere manieren zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@emforever Gelukkig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het intypen op wolframalpha en dan save as image werkt ook ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die geeft geen tussenstappen aan.

Andere antwoorden (2)

Wortel 216 = wortel 36 X wortel 6 (36 X 6 = 216) = 6 X wortel 6 ( wortel 36 = 6)

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je een wortel gaat vereenvoudige dan zoek je een getal waarvan de wortel een heel getal is: 4, 9, 16, 25, 36, 47, 64, 81, 100 zijn de meest voor komende. Het getal onder de wortel deel je door deze getal : stel je hebt wortel 27: 27/4=6.75; 27/9 = 3 -> twee hele getal dus wortel27=wortel9 x wortel 3 = 3 x wortel
Hoop dat je er uit komt, beetje slordig komt omdat ik het op me mobiel schrijf mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doe je eigenlijk bij het versimpelen van wortels;
Je probeert het getal te schrijven als een product van getallen waarbij een van die getallen een bekende wortel heeft, soms zie je dat niet direct en kan je de volgende strategie volgen

Stap 1:
Schrijf het getal uit als vermenigvuldiging van de priemfactoren
Wortel(216) = Wortel(2*2*2*3*3*3)

Stap 2:
Elke factor die 2x voorkomt kan je nu voor het wortelteken halen want wortel(x)*wortel(x) = x
Wortel(2*2*2*3*3*3) = 2*3* Wortel(2*3)

Stap 3:
Vermenigvuldig de overgebleven factoren weer
2*3* Wortel(2*3) = 6 wortel(6)

Wat andere voorbeeldjes:

Wortel(217) = Wortel(7*31)
Elke priemfactor komt slechts een keer voor, en is dus niet verder te vereenvoudigen

Wortel(12250) = Wortel(2*5*5*5*7*7) = 5*7Wortel(2*5)= 35 Wortel(10)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!! Ik begrijp het :) Als ik op m'n pc zit, krijg je een +