Wat is in nornaal nederlands uitgelegd wat het verschil is tussen probability en non-probability sampling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
8.3K

Antwoorden (1)

Bij probability sampling ga je er vanuit dat het monster dat je neemt een goede vertegenwoordiging vormt van je doelgroep. Dus bv. je wilt weten wat de verdeling is van bloedgroepen van nieuw geboren kinderen. Daarvoor neem je 5 random kraamafdelingen, en vraagt van hun van alle kinderen in de periode die je interessant vind, de bloedgroepen op. Dit is een probalistische steekproef, omdat je er vanuit kan gaan dat de verdeling die je hier vindt, gelijk is aan alle mensen in Nederland.

Niet-probabalistisch: Je hebt testpersonen nodig voor een medicijn. Je zet onder studentenkranten een oproep voor testpersonen uit. Je doet dit niet omdat je denkt dat de testpersonen een goede vertegenwoordiging zijn van de nederlandse populatie, maar omdat je weet dat studenten in chronische geldnood zitten en wel zo geld willen verdienen.