Als de AEX index vanaf 264 punten iedere dag met 1% daalt hoeveel staat de AEX dan over één jaar ?

Dit is een vraag over de reken methode . Niet over de AEX zelf . Hoe bereken je een procent vermindering per dag over een langere tijd ? Dus 1 procent en elke keer die nieuwe waarde opnieuw berekenen ? Welke methode is efficient ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

als ik me niet vergist sluit de beurs toch op vrijdag en opent hij weer op maandag.
Als je dan ook nog van een schrikkeljaar uitgaat zijn er dus
366*(5/7)=261,4 dagen= 262 dagen dat de AEX met 1% daalt.
dan krijg je dus 264*0.99^262=19 punten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is altijd het beste om met meer factoren rekening te houden. Zoals schrikkeljaar (zoals in 2012 inderdaad het geval is), en ook nog met weekenden. Alleen al om de methode ingewikkelder en dus belangrijker te laten lijken. Daarbij komt het ook lekker prof over bij de docent...
plusje van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het op mijn manier doen op mijn Casio . 0.99 x 264 en dan ans x .99 , 257 keer ( feestdagen geteld ) uitvoeren. = 19 . Super antwoord en het enige goede !

Andere antwoorden (4)

Als het iedere dag met 1 procent daalt, moet je het aantal punten dus iedere dag keer 0,99 doen.
In een jaar zitten 365 dagen dus 0,99 tot de macht 365 en dat keer het aantal punten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit reken je uit door het volgende in te typen op je rekenmachine:

264*0,99^365 (als je er vanuit gaat dat er 365 beursdagen van de AEX zijn).

Omdat er iedere dag 1 procent afgaat, vermenigvuldig je het getal met 0,99. Vervolgens doe je deze 0,99 tot de zoveelste macht, als dat je wilt uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als i me niet vergis is dat dus 264 x 0,99^365

Toegevoegd na 37 seconden:
Lol, op het moment dat ik me antwoordt tikte stonden er nog 0 antwoorden, wat gaat dat snel zeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
264 * 0.99 ^ 366

0.99 omdat het steeds 99% van het vorige is.
366 want het is volgend jaar namelijk een schrikkeljaar.