hoe gaat dat ene rijtje bij wiskunde?

+x+=
-x-+=
enzovoort
ik weet namelijk het rijtje niet meer en moet nu die opgaven maken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
6.2K

Het beste antwoord

Mocht je het vergeten, type het dan op je rekenmachine in.
Voor + x + type je 1 x 1 = De uitkomst is 1, dat is +
Voor - x + type je -1 x 1 = De uitkomst is -1, dat is -
Voor - x - type je -1 x -1 = De uitkomst = 1, dat is +
- x + x - wordt -1 x 1 x -1 = -1 dus -
Let wel op bij optellen en aftrekken geldt dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Min keer plus = Min
Plus keer plus = Plus
Min keer min = Plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als bij een vermenigvuldiging 1 negatief getal staat dan is de uitkomst negatief, bij 2 negatieve getallen is de uitkomst positief.
Algemeen: bij een oneven aantal negatieve getallen is de uitkomst negatief, bij een even aantal negatieve getallen is de uitkomst positief.
Nog een belangrijke ezelsbrug over de volgorde van bewerkingen:
Machtsverheffen-Vermenigvuldigen-Delen-Worteltrekken-Optellen/Aftrekken:
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het letterlijke rijtje in jouw notatie:
+x+ = +
- x+ = -
+x - = -
- x - = +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig kom je ook niet meer van je onvoldoendes af.
Machtsverheffen en worteltrekken, vermenigvuldigen en delen, optellen en aftrekken gaan tegenwoordig tegelijk. alleen haakjes staan overal nog boven, maar de andere drie paren gaan tegelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de volgorde van de bewerkingen veranderd is dat is nieuw voor me en aan de twee reacties hierboven te zien gebeurt het zelfs vaker!
Zo heb ik toch weer wat bijgeleerd. ;-)
anneliez
12 jaar geleden
Denkt met weemoed terug aan die oude tijd, of was die niet simpeler ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er ook geen idee van dat het veranderd is. Maar als ik zo de nieuwe regels lees op wikipedia, lijkt dit me even makkelijk.
Je kunt het ook anders onthouden:
Als er een oneven aantal minnen in een som zit, is de uitkomst altijd negatief.