hoe kan je de oppervlakte van een 3dimensionale cirkel bereken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
anneliez
12 jaar geleden
je bedoelt dus een bol?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
of een ring

Antwoorden (4)

Aannemend dat je een bol bedoeld, is de oppervlakte hiervan 4*pi*r^2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cirkel is in de meetkunde een twee dimensionale figuur. Je vraag kan dus niet beantwoord worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel laat men het dan zo noemen, wel zo makkelijk en ook niet zo moeilijk. De een heeft het over een bol de ander over een cilinder. Zeg nou zelf.
Overigens is een bol het driedimensionale analogon van een cirkelschijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt van nietes of wellus?
een drie-dimensionale cirkel is een bol, de oppervlakte van een bol is de afgeleide van de inhoud van die bol. inhoud bol is 4/3 maal pi maal r^3 en de afgeleide daarvan is 4pi maal r-kwadraat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je een cilinder? Dat is ook een "3dimensionale" cirkel, dus eentje met een wand. De oppervlakte daarvan is dan de opp. van de wand + de 2 x opp. van de cirkel(boven en onderkant) =>
wand = cirkelomtrek x hoogte (2pi x straal x hoogte) en cirkelopp. = (pi x straal^2 )x 2.
Of bedoel je een donut. Die kun je beschouwen als een gekromde cilinder zonder boven of onderkant. je hebt dan te maken met 2 cirkels: een kleintje dat de dikte voorstelt en een grote of te wel de omtrek van de donut.
Anders hebben we te maken met een bol of bolvorming oppervlakte(zie daarvoor de andere antwoorden)