Is rekenkunde hetzelfde als getallenleer?

Even een klein (misschien dom) vraagje...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Kort samengevat is getallenleer de kennis van getallen en rekenkunde het werken mét getallen.
Zo heb je o.a. bij getallenleer ook te maken met meerdere getallenstelsels. Niet alleen het decimale stelsel, wat algemeen genruikt wordt, maar ook het binaire stelsel, het octale stelsel en het hexadecimale stelsel. (misschien zijn er no meer getallenstelsels, maar die zijn mij niet bekend).

http://nl.wiktionary.org/wiki/rekenkunde
http://www.woorden.org/woord/getallenleer
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie bestaat elk talig getallenstelsel, of het praktisch ook gebruikt wordt is iets anders.
Helemaal geen domme vraag, want in zowel de rekenkunde als getallenleer gaat het om het bewerken van getallen. Een bewerking is bijvoorbeeld optellen van getallen, worteltrekken enz. Echter is men in de rekenkunde, ruwweg gezegd, alleen geinteresseerd in de uitkomst en of de bewerking goed was. In de getallenleer is men geinteresseerd in de eigenschappen van de getallen. Bijvoorbeeld 2 is een natuurlijk getal, maar is de wortel uit 2 dat ook? Om dat soort vragen zal een rekenkundige zich echt niet druk maken.