Hoe de participatiegraad te berekenen?

er staat in mijn economie boek een tabel met:

Totale bevolking 12.000.000
Bevolking tussen 15 en 65 jaar 8.000.000
Beroepsbevolking 6.000.000
Werklozen 500.000
aantal uitkeringsontvangers 3.000.000

Om de participatiegraad te berekenen moet ik dan gewoon 8miljoen : 12 Miljoen X 100 doen? want daar komt 50% uit. Of moet ik ook de bevolking tussen 15 en 65 mee rekenen?

Toegevoegd na 13 minuten:
oh sorry ik bedoelde niet 8 miljoen maar 6 miljoen : 12 miljoen X 100= 50

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
6.7K

Antwoorden (1)

Heel simpel vertaald betekent participeren, meedoen.
Je vraagt naar de participatiegraad, maar het is niet duidelijk wie met wat mee moet doen. Ik vermoed dat het hier gaat om het aantal mensen dat werkt. En dat moet in procenten worden uitgedrukt.

Als je het bekijkt op de totale bevolking (inclusief baby's en ouderen) dan is de participatiegraad 6 miljoen/12 miljoen dus 0.50 = 50%

Wil je de participatiegraad weten van de mensen tussen 15 en 65 jaar (dat zou veel logischer zijn, want die zouden in principe kunnen werken) dan wordt het 6 miljoen /8 miljoen =0.75 = 75%

Waarschijnlijk staan er nog meer vragen onder, want anders zijn de getallen over werkloosheid en uitkeringsontvangers een beetje overbodig. Maar die vragen zul je vast zelf al opgelost hebben ;-)