Bij de Een is t b keer x, en bij de andere is t a keer x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste is een onzinnige notatie van y=ax+b

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij een lineaire vergelijking krijgt de coëfficiënt waarmee x vermenigvuldigd moet worden de letter a en de coëfficiënt na ax krijgt de letter b.
y=a + bx is dus een verkeerde aanduiding voor een lineaire vergelijking. De a moet in dit geval b genoemd worden en de b moet a genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. Het is een compleet andere formuke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt, de standaart formule van een lineaire functie is
y(x) = ax + b
Het is een beetje kutten als je dit gaat veranderen, maar opzich is het wel anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wel, in een lineaire vergelijking wordt het getal voor de x a genoemd en het getal na ax wordt b genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist omdat het precies hetzelfde is vind ik het onzinnig om y=a+bx te schrijven.
A & B zijn meestal waarden die gegeven zijn, x moet je berekenen. Afhankelijk van waar de x staat krijg je een bepaalde y. Neem voor a = 2 en b = 3. bij beide is x = 5. bij de eerste krijg je dan 17 en bij de tweede 13.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me net voor. ;-)
1. y=a+bx

2. y=ax+b

ik zal je in getallen laten zien wat het verschil is.

y = onbekend

a = 3
b = 2
x = 4

11=3+(2x4)

als je dezelfde waardes gebruikt bij de 2e som zie je een duidelijk verschil bij de uitkomst.

y=3x4+2 bij deze som is de uitkomst van y 14.

het verschil is hier dus dat je met verschillende variabelen gaat vermenigvuldigen en optellen. waardoor je uitkomst anders kan uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide formules geven een recht lijn weer.
Alleen voor het geval a=b is er geen verschil. Voor alle andere gevallen is er wel verschil.

In y=ax+b is b de waarde van y voor x=0; dat is het punt waar de rechte lijn de y-as snijdt; en a is de tangens van de hoek die de rechte met de (doorgetrokken) x-as maakt.

In y=a+bx is a de waarde van y voor x=0 en b de tangens van de hoek die de rechte lijn met de (doorgetrokken) x-as maakt.

Er is dus duidelijkverschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil is ook te bepalen door beide van elkaar af te trekken. Noem ze dan bijv zo: y1=a+bx en y2=ax+b. Neem nu y1-y2=a-ax+bx-b. Even omwerken levert:
y1-y2=(a-b)*(1-x). Hier is het verschil te zien, maar ook zie je dat als x gelijk is aan 1, dat het verschil 0 is en dat klopt ook. En als a gelijk is aan b is het verschil ook 0 en ook dat zie je meteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is eigenlijk geen verschil tussen. Bij Y = a + bX is a de constante en b de coefficient. Bij Y = aX + b is a de coëfficiënt en b de constante. Het maakt voor de notatie nl. niet uit welke letters of symbolen je gebruikt, als je dat maar consequent doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje vreemde vraag hoor! Als x=0, is Y in et ene geval a en in het andere geval b