Wortelfunctie: Hoe ontstaat de grafiek (2x+5)^0,5 uit de grafiek (2x)^0,5?

Ik weet hoe het zit als het gaat om (x+5)^0,5 t.o.v. x^0,5
Dan zou de grafiek 5 stappen naar links verschuiven. Maar die 2 voor de x maakt dat ik het niet meer zie...

Toegevoegd na 1 uur:
Let wel: Mijn vraag gaat over (2x+5)^0,5. Dus niet over (2(x+5))^0,5.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Simpel:

2x+5 = 2(x+2.5)

Dus de grafiek gaat 2,5 stappen naar links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige goede antwoord, +

Andere antwoorden (1)

Klopt, vijf stappen naar links verschuiven. Die 2x heeft met de verticale ermenigvuldiging (tov de x-as) te maken. Maar daar kijk je nu niet naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, daar keek je wel naar.. Foutje, niet goed gelezen. Het is dus hoeveel de grafiek verschoven is in verticale richting, tov de x-as dus. Dit is 2, dus 2x. Bij een horizontale vermenigvuldiging doe je 1/factor x. Stel je vermeigvuldiging is 3, krijg je 1/3x. Maar dat is dus bij een horizontale. Je zou ook kunnen zeggen dat de 2x ontstaan is door een horizontale vermenigvuldiging met factor 0,5. 1:0,5 is namelijk ook 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel een verschil. Bij de eerste vermenigvuldig je de grafiek twee maal (dus de x en alles erachter aan startgetal enz) en bij de tweede alleen de x. Wat ik zei is dat je die 2x op twee manieren kunt beredeneren. Volgens mij komt dat wat jij als eerste zei niet vaak voor als som. Je kunt immers niet weten of de grafiek er voor 2x zo laag laag of misshien 0,75x zo hoog.