Het hoofd is 30cm, de staart is het hoofd +de helft van de romp; de romp is de helft van de totale lengte van de krokodil. hoe lang is de krokodil?

Graag uitleg over de berekening

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Jouw vraagstelling wiskundige geschreven:
H=30
S= H + 0,5 R
R = H + S
Daarna vul je de formules in, H (de lengte van het hoofd) weet je immers:
S = 30 + 0,5 R
R = 30 + S
Vervolgens vul je de ene formule in de andere in:
S = 30 + 0,5 (30 + S)
Deze formule werk je dan uit:
S = 30 + 15 + 0,5 S
0,5 S = 45
S = 90

Dan weet je: H(hoofd) is 30 cm, S (staart) is 90 cm, R (romp) is 120, dus hele beest is 240 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey, je was me net voor!

Andere antwoorden (2)

Romp = 1/2 krokodil
staart + hoofd = 1/2 krokodil
Staart + hoofd plus 1/2 romp = Hoofd + 1/4 krokodil
Hoofd + Hoofd + 1/4 krokodil = 1/2 krokodil
hoofd+hoofd = 1/4 krokodil
hoofd= 1/8 krokodil
hoofd = 30cm
krokodil = hoofd x 8 = 30cm x8 = 240 cm

Toegevoegd na 1 minuut:
3e regel moet zijn
Staart = hoofd plus 1/2 romp = Hoofd + 1/4 krokodil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde antwoord als hierboven, maar ik heb geprobeerd de berekening wat duidelijker uit te leggen door gebruik te maken van een vergelijking.

De romp (R) is de helft van de totale lengte, dus is net zo lang als hoofd (H) en staart (S) samen.

In formulevorm:

R = H + S

Het hoofd is 30cm en de staart is het hoofd + een halve romp, dus:

R = 30 + 30 + 0,5R

Haal aan beide kanten van de vergelijking 0,5R af, dan krijg je:

0,5R = 30 + 30
0,5R = 60

De halve romp is 60cm, dus de hele romp is 120cm. De romp is de helft van de totale lengte, dus de krokodil is in totaal 240cm.

Ter controle:

lengte krokodil = H + R + S

We weten al: H = 30, R = 12 en S = H + 0,5R

Als we dit invullen:

lengte krokodil = 30 + 120 + (30 + 60)
lengte krokodil = 240

Klopt als een bus!