Kan iemand me helpen met deze wiskunde som?

Kijk er staat: De insect op de foto is in werkeleikheid 3,8 zo klein. Hoe lang is de insect op de foto? Hoe lang is de insect in werkelijkheid?

Nou ik heb de insect opgemeten en het is 2,3 centimeter. Maar hoe reken ik nou uit hoe lang het in werkelijkheid is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en nog iets: Als een kopiermachine word ingesteld op 120 Procent, dan is de vergrotingsfactor toch 1,2?

Toegevoegd na 17 minuten:
Iedereen bedankt voor de antwoorden :)

Helaas kan ik geen beste antwoord kiezen omdat iedereen me geholpen heeft. JUllie krijgen wel allemaal een +je

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Het beste antwoord

Als iets 3,8 keer zo klein is, dan moet je het getal nu (x) delen door 3,8.
Als het insect nu 2,3 centimeter is, dan wordt de som:

De vergrotingsfactor is inderdaad 1,2.
De 1 kan je zien als 100%
De 0.2 kan je zien als (0,2 * 100 = ) 20%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is niet zo heel erg moeilijk.

2.3 / 3.8 = 0.60. Het beestje dus ruim een halve centimeter groot in het echt.

Als het had gestaan dat het beestje in het echt 2x zo groot was geweest, had je het misschien wat duidelijk gevonden. Ik denk dat je er dan snel achter was gekomen dat het insect in dat geval 4.6 centimer was geweest.

Nu is het insect in werkelijkheid kleiner dan op de afgebeelde foto, dus moet je het delen, in plaats van vermenigvuldigen.

Duidelijk?

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft je 2e vraag, die heeft de eerste antwoordgever al correct beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foto is in werkelijkheid 3,8cm kleiner.
Het insect is 2,3. Dan moet het insect in werkelijkheid dus ook 3,8 zo klein zijn. 2,8:3,8= 0,7368cm lang.

Toegevoegd na 1 uur:
Die 2,8 moet natuurlijk 2,3 zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond je antwoord zo gek, maar je hebt stiekem gerekend met 2,8 i.p.v. 2,3.
Tricky!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohh, Ik zie het nu pas :$
Als het insect op de foto 2,3 cm is en het is in werkelijkheid 3,8 maal zo klein dan deel je de lengte door de verkleiningsfactor 2,3 / 3,8 = 0,6 cm

En inderdaad geldt voor een vergroting van 120% dat die 120 / 100 = 1,2 is.

Je kunt er dus van uit gaan dat de vergroting van de foto niet met die kopieermachine gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij dunkt, dat je 230mm gewoon door 38 moet delen,waardoor je op de lengte in mm uitkomt.
Wat je andere vraag betreft heb je (weer volgens mij ) gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3,8 keer zo klein (dus op de 100 procent wordt het dan 103,8 procent)
dan wordt het:
2,3 =100 procent
x =103,8 procent
dan reken je dat uit, dus 2,3 keer 103,8 gedeelt door 100, en dan kom je uit op 2,3874. Dus ongeveer 2, 4
(dit heb ik berekend met de methode:
x|a
-------
b|c (en a,b en c weet je)

x= a keer b , gedeelt door c
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N=Lb/Lv je weet de lengte van het voorwerp 3,8 en je weet de de lengte van het beeld 2,3 cm