25+35 x 1,5^t = 83 Hoe los je dit exact op? De x is in dit geval keer.

Toegevoegd na 23 minuten:
overigens zegt het antwoorden boekje 1,25.. Begrijp de berekening niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Beide kanten 25 eraf geeft 35 x 1,5^t = 58
Beide kanten delen door 35 geeft 1,5^t = 58/35
t is dan log1,5 58/35 = (log 58/35) / log 1,5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

25+35= 60
60 maal 1,5 T= 83
83 delen door 60=1.383333333 (is dus de 1,5 T)
1.3833333333 delen door 1,5 is 0.92222222222222.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh... Lees net je toevoeging! Ik heb het blijkbaar ook niet helemaal goed begrepen op school. Hoe ze aan 1,25 komen, snap ik niet. Als ik dit invul in de formule, krijg ik als antwoord 135 ipv 83. Raar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rekent buiten de goede volgorde denk ik. Machtsverheffen gaat voor vermenigvuldigen en die gaat weer voor optellen, waardoor de som een andere uitkomst krijgt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk Ivar! Fout antwoord van mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook mag je je laatste stap zeker niet uitvoeren!!
2^x = 8
beide delen door 2 geeft
x = 4
2^4 = 64!
eerst alleen t links halen:
35x1.5^t=83-25
35x1.5^t=58
1.5^t=58/35
1.5^t=1.657

dan moet je dus de 1.5log van 1.657 nemen, dat
doe je door ln(1.657)/ln(1.5) te doen

het antwoord is dan 1.2455,
dat kan je controleren door
25+35x1.5^1.2455 te doen,
dat is afgerond 83.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, duidelijk! Ik zou je wel kunnen plussen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ln(...) is hopelijk geen natuurlijk logaritme ;)
dus log (...) gebruiken ;P
heb even een tabel gemaakt en daar komt uit t is 83.1 agrond is dat dus 83 heb gewoon de formule in gevuld dan is t 1,25

Toegevoegd na 1 minuut:
je moet gewoon passen met de vormule in een tabel dit kan door onderander in klemmen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord --> machtsverheffen gaat boven vermenigvuldigen en dat gaat weer boven het optellen.
Dus daarom eerst de 25 naar de andere brengen, dan de x35 verrekenen en dan de machtsverheffen verrekenen.
25 + 35 x 1.5^t = 83
25 + (35 * ( 1.5^t )) = 83
(35 * ( 1.5^t )) = 58
( 1.5^t ) = 58/35
1.5^t = 1.65714
Dit laatste is op te lossen door de log10 of de log2 of de log-e te nemen van de uitkomst en de coefficient.
Dus
t = log10(1.65714) / log10(1.5)
of
t = log2(1.65714) / log2(1.5)
of
t = loge(1.65714) / loge(1.5)

t = 1.2457, afgerond 1.25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord klopt niet!
Worteltrekking is een vorm van machtsverheffen en delen is een vorm van vermenigvuldigen!
Een grove fout dus, terwijl dat nog gebruikt wordt door vele wiskunde leraren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mvdwoa is inderdaad verwarrend. De streep van het wortelteken geeft vaak duidelijk aan over welk gedeelte de wortel genomen moet worden en (inderdaad) zijn vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig (delen is een vorm van vermenigvuldigen) en optellen/aftrekken ook gelijkwaardig (aftrekken is een vorm van optellen). Misschien niet ideaal, maar fout vind ik m niet. Dank voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jorryt , mvdwoa is niet fout ,dat aftrekken en optellen delen en vermenigvuldigen worteltrekken en machtsverheffen elkaars tegenpolen zijn en daarom gelijkwaardig ,maakt dat het niet uitmaakt in welke volgorde je deze onderling gebruikt ,maar de basis blijft geldig .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mr. van Dale is dood zoals mijn wiskundeleraar zegt.
Zijn manier is conventioneel: niet correct.