Hoe weet je wat de hoogte van een driehoek is? welk hoekpunt moet je daarvoor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.7K

Het beste antwoord

De hoogte van een driehoek is de afstand tussen één hoekpunt en de tegenoverliggende zijde, loodrecht gemeten.
Men noemt die tegenoverliggende zijde meestal basis, zie vorige vraag over driehoek.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zoals uit het trefwoord uit jouw eerste vraag blijkt wil je de oppervlakte berekenen.

Het maakt theoretisch niet uit welke zijde je als basis aanneemt, het oppervlak is altijd 1/2 basis x hoogte.

In de praktijk is het handig om bij een rechthoekige driehoek één van de zijden aan de rechte hoek als basis te nemen, dan is de andere lengte van de andere zijde de hoogte.

Toegevoegd na 8 minuten:
....dan is de lengte van de andere zijde de hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vanaf de basis meten tot het uiterste punt omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit voorbeeld is 'H' de hoogte....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lijn Vanaf een hoekpunt loodrecht tot aan de basis
In mijn tekening: gestippeld is hoogte, in dit geval heb ik even drie genomen
De basis heb ik de onderste genomen, maar je kunt ze allemaal gebruiken, ik hen waarde 5 gegeven
Ik hoop alleen dat je de tekening goed kunt zien;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoogte kan je berekenen, als je voldoende informatie hebt. Ik weet niet wat je niveau wiskunde is, maar je kan Pythagoras' theorie gebruiken, maar ook Heclon's formule of misschien zelfs trigronomie. (sin, cos, tan etc.)

het maakt niet uit hoe je redeneert, zolang je maar meet van de top met een loodlijn naar de basis.
Je ziet het al: het ligt er aan, welke je kiest voor top en basis.

Meer info, kan ik je geven bij een gerichte kwestie.
Svdongen