Hoe reken ik commagetallen uit?

Bijvoorbeeld : 5,2 x 2,6=

-----x

Hoe moet ik dat cijferen ??

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik kan toch ook de komma er eerst tussenuit halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K

Antwoorden (4)

Doe alsof er geen komma's zijn; dat is het makkelijkst.
In de uitkomst is het aantal cijfers achter de komma gelijk aan het aantal cijfers achter de komma van beide getallen.
Voorbeeld: 52*26=1352
Het aantal cijfers achter de komma van beide getallen is 1+1=2
Dus uitkomst wordt: 13,52
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaal eerst hoeveel de uitkomst ongeveer moet zijn door met afgeronde getallen te werken.
Dat geeft zekerheid.
Dat is altijd bij een berekening aan te bevelen.
Bij voorbeeld om de uitkomstt e controleren als je bij vermenigvuldigen de op te tellen bedragen niet goed onder elkaar hebt gezet.

In dit geval ligt de uitkomst tussen 5 x 2 en 6 x 3.
Dus tussen 10 en 18. Weet je meteen waar de komma moet staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik met kladpapier werk doe ik het vaak als volgt:

5,2 x 2,6 =

word

5,2
2 x
-----
10,4

0,52
6 x
-----
3,12

dan tel ik deze 2 samen op dus:

10,4 + 3,12 = 13,52

wat ik dus eigenlijk heb gedaan is per cijfer vermenigvuldigen en ik maak van de tientallen etc een heel getal voor elke keer dat ik de komma dus moet verschuiven verschuif ik deze bij de ander in de tegenovergestelde richting.

je kan het ook als volgt uit rekenen.

-- x --- = ------ = 13,52

dit is inprincipe zoals je zelf een verbeeld ga alleen maakte ik er breuken van. dus ja je kan de komma weg halen tijdens het uitrekenen!!

Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
ter aanvulling:

Bijvoorbeeld : 5,2 x 2,6=

——-x

Hoe moet ik dat cijferen ??

26 x
-----
1352 : 10 :10 = 13,52
1352 : 100 = 13,52
1352 : ( 10 x 10 ) = 13,52

waarom delen door 100?

omdat je beide getallen hebt vermenigvuldigt met 10. om dan het uiteindelijk antwoord te krijgen moet je ze ook weer delen door 10. = dus 2 keer met 10 vermenigvuldigt dus moet je ook weer 2 keer met 10 delen.
dit kan zoals weergegeven in de drie voorbeelden hierboven!

nogmaals hoop dat je er wat aan heb gehad.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5,2
2,6 x
312 Ad 1)
1040 Ad 2)
13,52 Ad 3)

Ad 1) Je begint gewoon met de 6 en vermenigvuldigt dat met 52 en dat is 312. (6 x 2 + 6 x 50)
Ad 2) Dan neem je 20 x 52 en dat is 1040. De komma laat je weg en zet er een 0 voor. (20 x 2 + 20 x 50)
Ad 3) Dat tel je op en zet er de komma in. Die tel met het aantal plaatsen achter de komma van de twee getallen. Dat kan alleen als je bij Ad 2) een nul zet i.p.v. de komma.
Dit is de methode met een stukje papier.

Toegevoegd na 5 minuten:
Van voordat rekenmachines waren toegestaan en om het hoofdrekenen te trainen. Ik hoop dat het duidelijk is zoals ik het heb beschreven. Het is maar net wat je gewend bent. Vaste methodiek kiezen die logisch is voor jezelf.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij deze methode begin je met de eenheden en dan de tientallen en zo verder.