Hoeveel dagen hebben wel al gehad sinds het begin van de jaartelling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.9K

Het beste antwoord

heel globaal, 365 x 2011 = 734 015. waarschijnlijk iets meer of minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reken het dan maar lekker zelf uit..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo Mooij! Een plus voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel de schrikkeljaar erbij telle

Andere antwoorden (2)

734.276 dagen

Query ingevoerd in queryprogramma:
select to_date('18-may-2011')-to_date('01-jan-0001')
from dual;

TO_DATE('18-MAY-2011')-TO_DATE('01-JAN-0001')
---------------------------------------------
734276

Toegevoegd na 21 minuten:
Naar aanleiding van enkele reacties het volgende:

"Er bestaat geen jaar 0; in onze jaartelling wordt het jaar 1 voor Christus direct gevolgd door het jaar 1 na Christus.

De logica daarvan is dat de jaartelling geen 'nuljaar' kent, zoals een maand ook niet een dag nul kent. De jaartelling kent geen nuljaar, maar een nulpunt, dat als het beginpunt van de jaartelling fungeert. Het nulpunt van onze jaartelling is dus de jaarwisseling van 1 v.Chr. naar 1 na Chr. "

http://nl.wikipedia.org/wiki/0_%28jaar%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste: Het jaar 0000 bestaat niet.
Als jij geboren wordt zit je in je eerste levensjaar. Daarnaast: Als je er een jaar bij op wilt tellen, dan moet je er toch minimaal 365 dagen bij optellen ipv 1, kortom, dan zou jouw reactie: 734.641 moeten luiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou toch echt met 0 moeten beginnen dus 734.641
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Odol: "Er bestaat geen jaar 0; in onze jaartelling wordt het jaar 1 voor Christus direct gevolgd door het jaar 1 na Christus. De logica daarvan is dat de jaartelling geen 'nuljaar' kent, zoals een maand ook niet een dag nul kent. De jaartelling kent geen nuljaar, maar een nulpunt, dat als het beginpunt van de jaartelling fungeert. Het nulpunt van onze jaartelling is dus de jaarwisseling van 1 v.Chr. naar 1 na Chr. " http://nl.wikipedia.org/wiki/0_%28jaar%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik niet. Weer wat geleed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig uitgerekend. Ik weet niet of het goed is want ik heb geen zin om het na te rekenen. Maar sowieso + voor je moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs de overgang van Juliaanse naar Gregoriaanse kalender zit erin ;-)
Elke 4e (of in het geval van een eeuwjaar elke 400e jaar), is een schrikkeljaar. Dus die jaren hebben 366 dagen. Alle overige dagen hebben dus 365 dagen.

De eerste eeuw (1 januari 1 t/m 31 december 100) hebben 24 schrikkeljaren (100 is immers níet deelbaar door 400), en dus (100 - 24) 76 niet-schrikkeljaren. De eerste eeuw heeft dus 36524 dagen gehad. En zo kan je het voor elke eeuw die we tot nu toe gehad hebben doorberekenen.