In tegenstelling tot wat wel beweerd wordt, werd nul juist relatief laat uitgevonden. Het eerste 'getal' is natuurlijk 1, hoewel dit, bij gebrek aan een getallensysteem, nog niet als zodanig werd gezien natuurlijk. Getallen ontstonden vooral door de handel in voedingswaren. "Geef me dat schaap maar" impliceert bijvoorbeeld dat het om 1 schaap gaat. Veel talen kennen, ook in hun vroege vorm, zulke implicaties. Later kwamen er turfachtige symbolen (en woorden) om aan te geven om hoeveel schapen het ging. De 1 kwam hierbij dus eerst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
veel
Nu zijn er nog veel culturen die nauwelijks getallen gebruiken. "Hoeveel kamelen heeft Kees?" "Meer dan Piet, maar minder dan Frits"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eerste getal was 'meer'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
0, want je begint met niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het getal 0 in ieder geval niet, want dat werd pas heel laat uitgevonden in de wiskunde, evenals oneindig trouwens. Ook negatieve getallen lieten een tijdje op zich wachten.
Ik denk dat voordat iets voor het eerst een getal werd genoemd, mensen al telden. Maar als je gaat tellen van positieve getallen, zul je toch bij het eerste getal beginnen dat je hebt, 1 dus.