Gewoon door invullen, dus neem voor x nu n, dan geldt a = -1, b = -2 en c = 5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet eerst de discriminant berekenen door b^2-4x a x c.
Is dus -2-20 = -22. Daarna moet je -b +/- wortel D=.... : 2 x a
Beetje lastig maar t werkt wel :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de letters abc in de formule slaan op de cijfers voor de onbekenden: 1n^2 = a; 2n = b en 5 = c. de hele formule luidt: [-b plus of min de wortel uit (b^2 - 4*a*c)] / (2*a) => [--2 + of - wortel(4 - -4*5)] / (2*-1) =>
[2 + wortel(24)] / (-2) of [2 - wortel(24)] / (-2).
=> n1 = -1 + (1/2)*wortel(24) én n2 = -1 - (1/2)*wortel(24). Let op + en - die zijn van teken veranderd omdat de noemer (2*a) onder de discriminant (b^2 - wortel(b^2 - 4*a*c) negatief is. Let op of er gevraagd wordt bereken of benader: bij bereken moet je wortel(24) = 2*wortel(6) laten staan bij benader moet je die uitrekenen! Komt dus uit:
n1 = -1 - wortel(6) en n2 = -1 + wortel(6).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A= 5
B= -2n
C= n²

D=
B² - 4ac=
(-2n)² - 4 × 5 × n²=
4n² - 20n²= -16n²

-b+√-16n² -b-√-16n²
____ ____

2a = 2a =

etc.