Een figuur dat erg veel op de kubus lijkt, is de balk. Deze kan je aan de volgende dingen herkennen:

- Een balk heeft ook 6 vlakken; boven, onder en aan elk van de 4 zijkanten 1. Het vlak wat onderop ligt wordt het grondvlak genoemd.

- Een balk heeft ook 12 ribben; aan de bovenkant 4, aan de onderkant 4, en 4 om de bovenkant en onderkant met elkaar te verbinden.

- Een balk heeft ook 8 hoekpunten.

- Alle vlakken van een balk zijn rechthoekig (maar vierkant kan ook).

Opmerking: Een kubus is eigenlijk ook een balk, maar een balk kan nooit een kubus zijn indien het omgekeerde niet geldt.

Volgens mij dus ja want ander zijn niet alle vlakken rechthoekig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw bewering klopt maar het heeft niks te maken met zijn vraag over evenwijdige lijnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de laatste zin is mijn bewering. De rest is alles wat geldt voor een balk en heb ik gecopy/paste. Als twee "horizontale" lijnen niet evenwijdig zou zijn zouden ook meerdere vlakken niet evenwijdig zijn. Wat conflicteert met wat voor een balk geldt nl: Alle vlakken van een balk zijn rechthoekig. Je kan hier niks in subscript zetten om zo onderscheid te maken tussen wat je copy/paste en zelf schrijft. Ik snap wat je bedoelt dat meer dan de helft niet op de vraag slaat maar dat zijn gewoon alle regels voor een balk. Jouw bewering klopt maar je haalt er kubussen bij. :P
Ja de horizontale lijnen lopen evenwijdig met de andere horizontalen, de verticale lopen evenwijdig met de andere verticalen. Als hij niet evenwijdig was was het ook geen kubus want dan was hij scheef
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een balk is niet perse een kubus, een kubus is wel een balk. Vraag gaat over balk. Toevallig is het antwoord wel hetzelfde in deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoord klopt
Ja.

Een balk-achtig figuur waar de zijdes niet evenwijdig lopen heet een 6-vlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want anders noem je het een zesvlak. Een balk staat bekend om evenwijdige lijnen en vlakken waarvan er paren van 2 vlakken zijn met hetzelfde oppervlak (een paar van 4 vlakken en een paar van 2 vlakken bestaat ook)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet waarom dit gemind wordt. Het kan ook nog dat alle vlakken het zelfde oppervlak hebben, dan is het een kubus (dat is ook een balk).
Wiskundig gezien lopen alle tegenover gestelde zijden van een balk evenwijdig.
Behalve bij de Gamma!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorige twee antwoorden wekken misschien de indruk dat we enkel 'in het andere geval', wanneer de zijvlakken dus niet evenwijdig zijn, spreken van een zesvlak. Dat is natuurlijk niet het geval, ook een balk is een zesvlak - een speciaal zesvlak.

Je vraag is niet zo goed gesteld, het is niet de balk zelf die al dan niet 'evenwijdig' is. Je kan het wel hebben over de evenwijdigheid van de 6 zijvlakken of de 12 ribben van de balk.

De 6 zijvlakken van een balk zijn inderdaad twee-aan-twee evenwijdig; er zijn dus 3 evenwijdige paren. Elk zijvlak grenst aan 4 andere zijvlakken en is steeds evenwijdig met het laatste, overstaande zijvlak.

Ook de 12 ribben zijn evenwijdig, maar in groepjes van 4: er zijn drie keer vier ribben die onderling evenwijdig zijn.

Om van een algemeen zesvlak een balk te maken, volstaat het te eisen dat de zes zijvlakken allemaal rechthoeken zijn. De eigenschappen van hierboven (evenwijdigheid van zijvlakken en ribben) volgen daar automatisch uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er kwam nog een reactie tussen; ik doelde op de antwoorden van Visara en animallover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar omgekeerd geldt dat niet. Bij een parallellepipedum zijn de ribben (en dus de vlakken) evenwijdig, maar toch is het geen balk.