Dit is een overzicht van de beroemste wiskundigen vanaf 3000 jaar voor Christus, t/m huidige wiskundigen:

http://www.math4all.nl/Wiskundegeschiedenis/Wiskundigen.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Enkele bekende voorbeelden:

Isaac Newton
Carl F. Gauss
Leonhard Euler
Archimedes
Bernhard Riemann
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist, maar vergeet albert einstein niet, hij is dan wel meer dan alleen een wiskundigen, maar mag zeker niet vergeten worden

Andere antwoorden (16)

pythagoras
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet de belangrijkste/beroemdste, want dat is moeilijk aan te tonen, maar de meest bekende is volgens mij toch wel Pythagoras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plus van mij want er wordt niet gevraagd om de meeste beroemdste of meest belangrijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou je ook een plus willen geven, maar bij niveau 1 mag je niet stemmen ofsow :S
dat zijn er zoveel. de eerste die bij mij opkwam is Riemann
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thales, heeft zijn eigen stelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Galileo Galilei

http://nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gauss is wereldberoemd. denk maar aan ;'de stelling van Gauss', 'het vlak van Gauss', 'de wet van Gauss'. Je komt zijn naam in de wiskunde overal tegen.

Voor mij is de leukste wiskundige M.C.Escher. Hij is wel geen wiskundige want hij bleef een paar keer zitten en zakte voor zijn eindexamen. Hij tekende echter zo knap wiskundig en dit alleen op gevoel. Hij is voor mij de beste graficus ever!
13 jaar geleden
Dat zijn er velen. Er zijn al heel wat namen genoemd. Ik mis nog de Nederlandse wiskundigen, die in de wereld ook bekend zijn, zoals: Simon Stevin, Christiaan Huygens en Dirk Jan Struik.
Mijn favoriet is Kurt Gödel, maar dan met name vanwege het boek "Gödel, Escher, Bach" van Douglas Hofstadter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat boek is geniaal inderdaad! Heb het gedurende mijn leven al een paar keer doorgelezen. Die Hofstadter is heeft echt het soort brein waarvan er maar zéér weinig in omloop zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem het boek nog regelmatig ter hand (het ziet er inmiddels niet meer uit) en blader er dan door heen om hier en daar wat hoofdstukken te lezen. Een boek dat blijft boeien.
Descartes (Cartesius)

Bekend van het 'cartesische assenstelsel' en het 'cartesiaans product', schrijver van 'La Géométrie' en natuurlijk de filosoof die aan de wieg stond van het moderne denken en de moderne wetenschap.
13 jaar geleden
Gauss,
deze persoon heeft ook nog eens veel statistische wiskunde ontwikkeld.
Newton met zijn differentiaalrekening, waardoor dynamische processen in formules gevangen kunnen worden ,
Fourier met zijn transformaties om golfpatronen te vangen in wiskundige benaderingen.
Pythagoras was waarschijnlijk niet een persoon maar een groep pythagoreeërs die zich op hoekberekeningen en afstandmeting gestort hebben.
Pythagoras kan dus wel eens een fictieve persoon zijn waarin het werk der Pythagoreers geeerd wordt.
Ook Nicolai Tesla was een wiskundige die dingen kon bedenken VOOR ze bestonden.
Met deze korte opsomming wil ik niemand tekort doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze wereldkampioen schaken Max Euwe was ook een wiskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er nog best wel wat hoor...

Pythagoras
Jean-Baptiste Joseph Fourier
Isaac Newton
Carl F. Gauss
James Clerk Maxwell
Leonhard Euler
Bernhard Riemann
Stephen Hawking
Benoît Mandelbrot
André-Marie Ampère
Archimedes
Christiaan Huygens
Johannes Kepler
Daniel Bernoulli
Bonaventura Cavalieri
Nicolaus Copernicus
Johan de Witt
Christian Doppler
John Maynard Keynes
Pierre de Fermat
Georg Simon Ohm
Leonardo da Vinci
Florence Nightingale

En onder wiskundige zijn er nog heel wat meer namen die bellen doen rinkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pythagoras is al genoemd, maar niet alleen binnen de wetenschap erg belangrijk, maar ook binnen de esoterische wetenschap, in de numerologie!

Ook Archimedes komt meteen in me op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bertus Brouwer wordt hier vergeten. Blijkbaar niet wereldberoemd meer en zelfs al vergeten in eigen land, maar een toonaangevende autoriteit in de wiskunde van de twintigste eeuw. Ook namen als Hilbert enTuring ontbreken. Op wikipedia zijn enorme lijsten te vinden met beroemde wiskundigen uit allerlei landen. Vooral in onze middeleeuwen was de Chinese, Indische, Perzische en Arabische wiskunde toonaangevend en er zijn daar ook ettelijke grote wiskundigen bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Milutin Milanković is vooral in deze tijd erg belangrijk. Hij ontdekte hoe de stand van de aarde het klimaat beïnvloedde. Hij is volgens mij een servische wiskundige

Toegevoegd na 1 minuut:
-was-, hij is al dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hendrik Antoon Lorentz (1853 - 1928), Nobelprijs 1902.

Die van de lorentztransformaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de nu levende 'wiskundigen' vind ik zeer excentrieke Gregori Perelman de meest in het oog springende.
Hij heeft 'het Vermoeden van Poincaré'....over de vorm van het heelal onlangs bewezen.
Geboren in 1966.
Vele prijzen gewonnen (maar geen van hen komen ophalen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Albert Einstein