Hoe toets je op je rekenmachine een tweede machtswortel in? Iets als dit http://img825.imageshack.us/img825/3730/ohnee.png Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
23.6K

Antwoorden (3)

een X-e macht wortel van Y is gelijk aan Y verheffen met 1/x. Dus op een rekenmachine:

y ^ 1/x
of Y power(1/x)

Voor een tweedemachtswortel zit er normaal gesproken gewoon een wortel knop:

y 'wortel'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor soort rekenmachine je hebt, maar heb je een grafische rekenmachine dan moet het als volgt: je drukt op MATH (onder ALPHA), je gaat naar de 4e dat ziet er als volgt uit: 3wortel( , daar ga je op staan en dan druk je op enter. succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry dacht dat je de derdemachtswortel wilde, maar 2e machts is gewoon drukken op 2ND en dan x^2. Maar als ik naar jou voorbeeldje kijk, dan zie ik een 3e machtswortel, als je die toch echt wilt hebben dan moet je naar mijn 1e antwoord kijken, niet naar deze toevoeging. nogmaals succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De derde machtswortel van 8 is het zelfde als 8 ^ (1/3)

De vierde machtswortel van 16 is hetzelfde als 16 ^ (1/4)

Een gewone wortel is hetzelfde als iets tot de macht 1/2

Je kan de wortel dus invoeren als macht.