Welk is de grootste "eenheid" van getallen

zoals je honderdtallen en duizendtallen hebt, wat is het grootste (dat bekend is)? Hoeveel nullen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
4.8K

Het beste antwoord

De systematische naamgeving van getallen gaat als volgt:

Deel het aantal getallen achter het eerste cijfer door 6, rond naar beneden af en vertaal het getal in het Latijn. Vervolgens plak je er het achtervoegsel -joen of -jard achter.

Voorbeeld: 20 cijferig getal. 19:6 = 3 (afronden naar beneden). 3 is tri. Triljoen is 18nullen, 20 cijfers zit dan in de tientallen triljoenen.

Dit betekend dat, als je uitzoekt hoe bijvoorbeeld een miljard in het Latijn zegt, je kan weten hoe je een 1 met 6miljard nullen moet noemen.
Dit zal de correcte naam zijn, maar ik wed dat deze naam nog nooit is gebruikt. Dus je weet nu hoe je er achter kunt komen hoe je waanzinnig grote getallen een naam kan geven, maar je bent misschien de eerste die die term gebruikt.

Als ik me niet vergis is het aantal protonen in het zichtbare heelal een getal met +-100 cijfers. Je snapt namen voor getallen met miljoenen cijfers niet zo zinvol zijn en dus ook niet voor zullen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een Googol: 100 nullen.

Toegevoegd na 50 seconden:
Echter kun je nooit zeker zeggen wat het allergrootste getal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- : het klopt niet :)
Het getal van Graham is het grootste getal dat ooit echt gebruikt is in de wiskunde.

Dat overigens uit zoveel cijfers bestaat dat je dat aantal niet eens meer in gewone bruikbare getallen kunt uitdrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er wordt gevraagd wat de grootste eenheid is, niet wat het grootste getal is.
De grootste eenheid is naar mijn weten googolplex.

Een googolplex is een 1 met een googol nullen. Een googol is een 1 met met 100 nullen.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van een reactie op dit antwoord:
Er wordt gevraagd naar de grootste eenheid (een eenheid zoals duizendtal) en niet naar het grootste getal. Het grootste getal bestaat overigens helemaal niet. Noem er namelijk een en tel er één bij op en dan heb je een grotere.

Ik blijf bij mijn antwoord dat googolplex de grootste eenheid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt gevraagd naar de grootste eenheid, niet naar het grootste getal. Het grootste getal bestaat niet eens.
Als je het hebt over 1000, miljoen, miljard, etcetera, dan is de grootste eenheid:
Milliljard (dus niet miljard, maar M i l l i l j a r d).
Dit is een 1 met 6003 nullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is kleiner dan een googolplex.
In de tabel staat deze foutief, ondanks dat er in de eerste kolom het juiste getal staat. Een googolplex is een 1 met met 1 googol nullen. Een googol is veel groter dan 6003.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Googolplex is inderdaad groter en het Getal van Graham nog VEEEEEL groter, maar de vraagsteller vroeg niet naar het grootste getal, maar naar de grootste eenheid.
De Googolplex staat inderdaad foutief in die tabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad vraagt de vraagsteller naar de grootste eenheid, dat heb ik ook al een aantal malen hier geschreven. Maar de grootste eenheid is toch echt de googolplex en niet de millijard. Jij hebt jouw antwoord in principe overgenomen van een bron die de googolplex niet op de juiste positie had staan (waarschijnlijk omdat de betreffende persoon dacht dat 10^100 gelijk was aan 1000).
Het grootste getal is "oneindig" (= zo'n liggende 8) .