Hoe bereken ik de kans dat ik bij twaalf worpen met een dobbelsteen elk aantal ogen precies twee keer gooi en hoe werkt dit?

Ik loop totaal in de examenstress met die ellendige kansberekening.

Mijn antwoordenboek zegt:

(12).(10).(8).(6).(4).(1/6)^12
2 2 2 2 2 =0,003

Hier staat dus 12 ncr 2 keer 10 ncr 2.....keer 1 gedeel door 6 tot de macht 12.

Hoe werkt dit? En waar kan ik totale uitleg over kansberekeningen vinden?

Ps. Ik gebruik een TI 84 Plus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.3K

Het beste antwoord

nCr betekent het aantal mogelijke combinaties.

12 keer met 1 dobbelsteen gooien is hetzelfde als 1 keer 12 dobbelstenen gooien.
De kansen zijn onafhankelijk en zo vind ik het me makkelijker om voor te stellen.

De kans dat je 1 specifieke volgorde en combinatie gooit is simpelweg (1/6)^12

Dit moet je dan nog vermenigvuldigen met het aantal mogelijkheden/combinaties van 112233445566.

Dus je begint met 1 getal.

11xxxxxxxxxxx
1x1xxxxxxxxxx

enz.

Dus hoeveel combinaties zijn hier mogelijk?

Je wilt twee getallen over 12 plaatsen verdelen: 12 nCr 2

Nu doe je dat je dat voor een tweede getal.

Bij de combinaties zijn telkens nog 10 plaatsen vrij om een 2 in te stoppen:

11xx2xx2xxxxx
11xx2xxxxxx2x
1x1xxxx2x2xxx
1212xxxxxxxxx

enz.

Oftewel 10 nCr 2.

Nou kun je de rest volgens mij wel zelf bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit maakt alles al een stuk duidelijker. Hartelijk dank! Alleen de
11xxxxxxxxxxx
1x1xxxxxxxxxx en de 11xx2xx2xxxxx
11xx2xxxxxx2x
1x1xxxx2x2xxx
1212xxxxxxxxx Snap ik niet goed wat je daarmee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou je hebt dus 12 plaatsen vrij (x=vrije plaats): xxxxxxxxxxxx Hier wil je een aantal getallen over verdelen: 11xx2xx2xxxxx
11xx2xxxxxx2x
1x1xxxx2x2xxx
1212xxxxxxxxx Dit zijn dus nog maar 4 mogelijke combinaties van de 1 en de 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke plaats stelt dus 1 dobbelsteen worp voor.