Kan het dat een rekenmachine wel eens foute antwoorden geeft?

Als de berekenaar de formule helemaal correct invult.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.4K

Het beste antwoord

Nee. Waarschijnlijk werk je met een TI of Casio. Dezen hebben het werkelijk nooit fout. Wel kun je verkeerde instellingen hebben opgegeven. (Bijvoorbeeld de FIX staat op 0 en alles word afgerond, je vergeet machten tussen haakjes te zetten of je gebruikt juist teveel haakjes, mischien heb je gewoon een typefout gemaakt of klopt het antwoord wel en heb je dat niet door)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee. Theoretisch gezien kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige rekenmachines zijn verkeerd afgesteld en kunnen daarom onnauwkeurige antwoorden geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tenzij je aan de instellingen rommelt of zelf iets verkeerd invoert, nee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, een rekenmachine wordt ontworpen door mensen. Mensen kunnen fouten maken, waardoor de rekenmachine onder bepaalde omstandigheden niet het juiste antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik weet nog wel uit mijn schooltijd dat de TI-35 een paar hele kleine foutjes had waardoor vreemde uitkomsten werden gegeven... Kan even niet voor de geest halen wat dat ook alweer was (30 jaar geleden). De rekenmachientjes nu zijn niet te vergelijken, en kunnen ook met veel meer significatie cijfers rekenen.
Bij calculators van gerenommeerde merken is er een gebruiksaanwijzing bij ingesloten waarin ook testopgave,s
staan.
Aan de hand daarvan kunt u zelf testen of de uitkomst juist is. (het antwoord staat er al bij zo,n som.)

In principe heeft men problemen bij zwakke batterijen.
Normaal is een calculator goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan gebeuren dat de rekenmachine iets verkeerd afrond, en je dus uiteindelijk een verkeerd antwoord krijgt.

Het kan verwaarloosbaar zijn, maar bij sommige precisie berekeningen wel problemen geven.

Maar in het algemeen kan je ervanuit gaan dat een rekenmachine geen fouten maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan.
bijvoorbeeld bij de oefening:
5+7x6-4
de rekenmachine zal antwoorden:
68 .
maar eigenlijk is het 43 .
weet je hoe is het doe?
wel, die oefening kan je niet maken zonder de voorgangsregels van wiskunde.
dat heb ik gisteren op school geleert.
regel 1. los eerst de de haakjes ( ) op.
in deze oefening zijn er geen.
dan moet je de x of : oefeningen oplossen.
hier is dat 7x6 .
en dan moet je van links naar rechts werken.
dus je doet 7x6=42 +5=47-4=43
tadaa!

p.s. mail eens naar djjuju
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een "simpele" rekenmachine is dit inderdaad het geval. Som=5+7x6-4, rekenmachine doet 5+7=12x6=72-4=68
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede rekenmachine doet deze volgorde wel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Meliz: dat is de reden waarom ik zeg een simpele rekenmachine, je PC rekenmachine doet dit ook bijvoorbeeld. Rekenmachines waar je de som helemaal kan invoeren rekent hem wel goed uit, als het goed is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een "domme" rekenmachine zal deze "fout" maken inderdaad. Met "dom" bedoel ik dat hij niet geavanceerd genoeg is om jouw formule te onthouden totdat je op de = drukt en dan de hele formule te evalueren. Veel van de goedkope rekenmachines kunnen maar 1 operatie en 2 getallen tegelijk onthouden, dat wil zeggen dat bij elke operator (+, -, :, x) meteen het antwoord wordt geevalueerd zodra, na tweede term, de tweede operator ingetoetst wordt. Op dat moment wordt het subtotaal getoond en gebombardeerd tot eerste term. Dus simpel: na elke operator wordt het subtotaal tot nu toe getoond, en een rechter term verwacht. Bij de = wordt het totaal berekend door de huidige operatie af te maken. Anders gezegd: deze machines "weten" niet of ze in een formule bezig zijn. Maar elke rekenmachine die ook maar een beetje zijn geld waard is (ik weet niet of jullie op school nog steeds met de ouwe trouwe Casio FX 82 werken?) en zéker elke 'wetenschappelijke' rekenmachine zal gewoon jouw hele formule afwachten tot je hem het sein geeft om te evalueren. (En dat sein is meestal op de = drukken.) Deze machines weten wél dat ze in een formule bezig zijn. Grappig: ik check net de ingebouwde Windows Rekenmachine! Die heeft een 'standaard' modus en een 'wetenschappelijke' modus. De wetenschappelijke modus doet keurig wat je verwacht, dus de hele formule afwachten. MAAR de standaard modus maakt inderdaad deze fout!!! Ongelooflijk... Daar hebben ze dus bewust gekozen om de "domme" manier te gebruiken bij dat wat ze 'standaard' noemen. Dat heb ik nooit geweten. Ik vraag me af of ik daar al eens fouten door heb gemaakt bij testen van awk-scripts, dat is best mogelijk. Bedankt voor de tip dus! :)
Oudere rekenmachines kunnen soms een verkeerd antwoord geven bij een volgende soort berekening:

1:3=0,33333333
Als je daarna x3 invoert zou je weer op 1 uit moeten komen. Maar de rekenmachine heeft niet opgeslagen dat die 0,33333333 eigenlijk 1/3 is en geeft als antwoord 0,99999999.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Batterij haast leeg....