hoe reken ik procenten om in breuken

graag een goede uitleg ben niet zo goed in het rekenen met procenten en breuken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
5.3K
Steenuiltje
13 jaar geleden
Is het antwoord van Arber voldoende? Of wil je iets anders weten?

Antwoorden (5)

voorbeeld:

1/3 = 1 gedeeld door 3
dan krijg je 0.33333333333
doe dat keer honderd en je krijgt 33.3%

1/5 = 1 gedeeld door 5
dan krijg je 0.2
doe dat keer honderd en je krijgt 20%

makkelijker kan ik het niet uitleggen: breuk delen en dat keer 100

Toegevoegd na 1 uur:
okay stel je hebt 20% (fout gelezen, sorry!) dan deel je dat door 100, en dan deel je 1 door dat getal

10% : 100 = 0.1
1 : 0.1 = 10
dan weet je: 1/10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de vraag andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.O Sorry!
Procenten zijn altijd honderdsten. 45 % is bijvoorbeeld 45/100 (vijvenveertig honderdste). Zoek daarna het grootste getal waar je de teller en de noemer door kunt delen (om de breuk te vereenvoudigen). Hier is dat bijvoorbeeld 5. Teller en noemer altijd door hetzelfde getal delen!
45 % = 45/100 = 9/20
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50% is de helft van iets.
1/2 (spreek uit: één - tweede) is ook de helft.

Want 1 is de helft van 2.

procent betekent : per honderd.

Dus 50% betekent vijftig honderdste (50/100) En dat is hetzelfde als 5/10 en dat is weer hetzelfde als 1/2.

75% = 3/4.

Omrekenen van 20% naar breuk:
20 procent is 20 per honderd, dus 20/100.
Deel het door 2, dat kan, maar je kan het ook door tien delen, laten we dat doen: je hebt nu 2/10. Nu kan je het nog door twee delen: 1/5!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1% is 1/100
Dus 10% is 10/100 = 1/10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet kijken hoe vaak de % in de honderd past. bijvoorbeeld: 20% past 5 keer in de honderd. dus dan is dat een vijfde. en het dubbele van 20% is 40% en is dus twee vijfde. omdat je dan de noemer dubbel maakt maar je moet de teller hetzelfde laten want zo heb je echt het dubbele. en andersom een vijfde dan moet je 100% delen door 5 en dan krijg je 20%. op zich heel simpel. dat soort dingen zijn meestal heel logisch.