Op hoeveel manieren kun je 20 verschillende knikkers verdelen over 2 kinderen?

Toegevoegd na 8 minuten:
en op zo'n manier dat beide kinderen elk 10 knikkers krijgen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
4.9K

Het beste antwoord

op 21 manieren

Toegevoegd na 54 seconden:
0-20
1-19
2-18
enz. tot 20-0
Je telt dus op van 0 tot 20, dat is 21 in totaal

Toegevoegd na 10 minuten:
bovenstaande klopt dus niet:
Je wilt ieder kind 10 knikkers geven, en wilt weten hoeveel combinaties van knikkers er mogelijk zijn.
ik denk:
20 x 19 x 18 x 17 x 16 x 15 x 14 x 13 x 12 x 11

Toegevoegd na 14 minuten:
ofwel 670442572800

Voor de eerste knikker zijn 20 mogelijkheden, voor de 2e nog maar 19, en zo verder tot je er 10 getrokken hebt. De andere 10 zijn dan automatisch de knikkers die nog over zijn en tellen niet meer voor de berekening.

Toegevoegd na 23 minuten:
Je kunt de berekening van hierboven trouwens ook schrijven als
20! - 10! = 670442572800
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je geen vergruizer hebt die de knikkers halveert e.d. zou het normaliter op 11 manieren kunnen.
0-20, 1-19, 2-18 etc.
Kom ik uit op 11.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar laat je dan 18-2, 19-1, 20-0 etc.? De kinderen in kwestie zullen namelijk een héél groot verschil zien tussen 20-0 en 0-20.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat lijkt me dezelfde verdeling:
je geeft er 20 aan één en 0 aan de ander, of 20 aan de ander en 0 aan de één... lijkt me dezelfde verdeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al zei: niet in de ogen van die kinderen. Voor hen maakt het enorm veel verschil of ze zélf twintig knikkers krijgen, of dat het ándere kind twintig knikkers krijgt en zijzelf niets. Sowieso blijkt de vraagsteller iets anders te bedoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt
0-20
1-19
2-18
3-17
4-16
5-15
6-14
7-13
8-12
9-11
10-10
11-9
12-8
13-7
14-6
15-5
16-4
17-3
18-2
19-1
20-0

Op 21 manieren dus.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ja, moet je niet ineens de vraag veranderen ; dan wordt het wel een beetje lastig natuurlijk. En een langere berekening waar ik nu helaas even de tijd niet heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met als toevoeging dat elk kind 10 knikkers krijgt!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als halverwege de vraag verandert....danwordt het tricky.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag blijft hetzelfde, het gaat erom hoe je hem interpreteert ;) toch bedankt voor je moeite!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tony heeft gelijk. Het antwoord van Marleen is helemaal fout.
Laat ze lekker om de beurt een knikker kiezen die ze willen hebben. Dan kunnen ze ook geen ruzie krijgen over het feit dat de één een knikker heeft gekregen die de ander wilde hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn alle knikkers identiek? of zit er nog evrschil in kleur etc?
dan neemt het antal natuurlijk toe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als alle knikkers identiek zijn kan het natuurlijk maar op 1 manier :)
Volgens mij geet het hier om permutaties. Dat is een wiskundige term waarbij je het aantal mogelijkheden kunt berekenen voor een ranschikking van objecten.

De formule hier voor is: n! = n(n-1)!

! staat voor het bergip faculteit. 3! is 3*2*1

In de eerdere antwoorden is deze formule gebruikt, maar dan krijg je het totaal aan combinaties.

Nu wil je niet het aantal mogelijke combinaties weten, maar je wilt uit de knikkers er 10 trekken, oftewel een permutatie van 10 knikkers uit een verzameling van 20.

De formule hiervoor is:

n! : (n-r)!

waarbij n=20 en r =10

Als je dat uitrekent krijg je 20! : 10!

oftewel: 20*19*18*17*16*15*14*13*12*11= 670442572800

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat dat antwoord ook al is gegeven. Zie mijn links dan als toevoeging.