Waarom is een vierkant 360 graden?

Waarom niet bijvoorbeeld 100 graden, dan is elke hoek 25 graden, waarom persé 360? Is daar een reden achter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
4.9K

Het beste antwoord

http://www.goeievraag.nl/vraag/cirkel-360-graden.11658

Toegevoegd na 59 seconden:
Je vraag is eerder aan bod geweest, in de variant van de cirkel. Dat is denk ik ook een betere benaming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dan kun je een precieser antwoord geven. En voorkom je fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we ooit hebben afgesproken dat één driehonderd zestigste deel van een cirkel 'n graad is.
Kennelijk zijn we 't daar nog steeds over eens....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders is het geen vierkant meer, alle hoeken zijn recht (dus 90 graden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is 100 graden geen rechte hoek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, dat weet ik ook niet. Maar ik denk dat iemand dat gewoon heeft gezegd zelfde als iemand zei dat dat een meter is.
heeft te maken met de aarde die draait in 360 dagen rond de zon en dat is een rondje dus zoeiets werd mij uitgelegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
1 cirkel rond de zon duurt op aarde 364,25 dagen, niet 360.
alle hoeken van een vierkant zijn stuk voor stuk 90 graden omdat ze loodrecht op elkaar staan

als 1 hoek 90 graden is dan moeten 4 hoeken 4*90 = 360 graden zijn. Omdat je 4 hoeken hebt van 90 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is een hoek 90 graden en niet 25 graden, of 100 of iets?
Als we aannemen dat elke hoek 90 graden is, dan zijn er 4 hoeken in een vierkant. 90 * 4 maakt 360.
Zijnde het antwoord.

(Anders krijgt men een ander soort constructie, zijnde niet een vierkant.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat een driehoek 180 graden is en een vierkant heeft dus een hoek extra dus plus een hoek (een hoek is 60 graden) is een vierkant 240 graden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
het klopt denk ik