Wat is een voorbeeld van een practische toepassing in het dagelijks leven van de stelling van Pythagoras?

Als je in de tuin een schuurtje wilt bouwen en je wilt wel graag dat de hoeken van het schuurtje mooi recht worden heb je natuurlijk niet zoveel aan een geodriehoek.
Wat je dan kan doen is een touw nemen van 12 meter en daar stukken van 3,4 en 5 meter op afmeten. Als je nu zorgt dat de paaltjes (zie tekening) precies op de markeerpunten staan weet je zeker dat je een rechte hoek hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De afbeelding --> http://www.wisfaq.nl/bestanden/q2974img1.gif
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Svenny :
De situatie heb je mooi helder uiteen gezet...nu een passende vraag (met antwoord) op basis van jouw uiteenzetting.

Ik hoop dat onderstaande voldoet...
De vraag dus: Hoe teken je met behulp van 3 palen en een touw een rechte hoek af op de grond?

Antwoord: Leg op gelijke afstanden knopen in het touw en plaats de palen bij begin, knoop 3, knoop 7 en knoop 12 weer bij begin paal. Trek het touw netjes strak. Tekeningetje bij laten voegen.

O ja, voor welk school niveau is die vraag eigenlijk bedoeld? Lijkt me niet iets voor VMBO om op deze manier de vraag te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk zitten er wel een paar kinderen tussen die het wel kunnen, maar ik denk dat het voor velen een stap te ver is. Een jaartje later moet wel kunnen.
De stelling van Pythagoras vindt heden ten dage vooral zijn toepassingen bij berekeningen in rechthoekige driehoeken.
En waar vind je die niet?
De wiskunde, de natuurkunde, de mechanica, de scheikunde, cartografie, geografie; ja en zelfs in de schilderkunst, al was het maar om de lengte van de diagonaal van een schilderij met gegeven breedte en hoogte te kunnen berekenen.
En voor de rest: zoek eens op Internet met ‘pythagoras application’
En voor schilderkunst, zie onderstaande link (over de ‘Bomen van Pythagoras’).

Een vraag; Hoe lang is de diagonaal van mijn voordeur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld:

Mijn televisie heeft en beelddiagonaal van 42 inch, en de
verhouding van het beeld (breedte:hoogte) is16:9.

Hoeveel vierkante meter is het beeldoppervlak?

Toegevoegd na 12 uur:
Uitwerking:
h= 9/16*b
opp = h*b = (9/16*b)*b = 9/16*b^2

d^2 = b^2 + h^2 (pythagoras)
d^2 = b^2 + (9/16*b)^2= (1+(9/16)^2)*b^2
==>
b^2 = d^2 / (1+(9/16)^2)

d = 42inch = 107 cm

b^2 = 0,869716 ==> opp = 0,489215

Dat is dus bijna een halve vierkante meter.