Dit antwoord is te lang en te gecompliceerd om hier neer te pennen. Daarom heb ik een link toegevoegd waar u dit helemaal kan nalezen.
Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 22 deelt door 7 krijg je pi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de verhouding tussen de OMTREK van een cirkel, ten opzichte van de straal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een cirkel en meet de omtrek. Meet de diagonaal. Deel de omtrek door de diagonaal en je hebt pi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarmee benader je pi, omdat meten altijd een benadering is. Pi berekenen gaat beslist niet op deze manier.
Als je een eenheidscirkel hebt met straal 1 past die 2pi keer om de cirkel.
Het wordt berekent met een heel grote rekenmachine. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met reeksontwikkelingen. Pi is al bekend in meer dan een biljoen cijfers achter de komt. Er is geen laatste cijfer.
Als je de cijfers codeert als letters, zal ieder gedicht in Pi kunnen worden gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het getal pi(TT) is het getal dat we krijgen wanneer we de omtrek van een cirkel delen door de diameter van die cirkel. De diameter van een cirkel is makkelijk te meten met een liniaal, in tegenstelling tot de omtrek, omdat die niet recht is.

Het getal pi behoort tot de oneindig voortlopende tiendelige breuken die we irrationele getallen noemen. Irrationele of ongerijmde getallen vormen het dagelijks brood van alle rekenwerk. Is de schuine zijde van een gelijkbenige rechthoek niet het product van een zijde maal √2. En √2 is 1,414214… en blijkt ook een irrationeel getal te zijn. Ook de meeste van de logaritmen zijn bijna alle irrationele getallen. Irrationele getallen zijn nog een beetje verwant met hele getallen, want door b.v. √2 met zichzelf te vermenigvuldigen geeft als uitkomst het hele getal twee.

Onder de irrationele getallen bestaan echter nog bijzondere getallen, die men door geen enkele rekenkundige bewerking met gehele getallen kan verkrijgen, die dus met de gehele getallen helemaal geen verwantschap vertonen en derhalve tot een ander ,,ras" behoren. Men noemt ze transcendente getallen, dus ,,bovenzinnelijke" getallen.
Pas omstreeks 1840 vond men die merkwaardigheid.
Het belangrijkste getal, zonder welke de hele techniek eenvoudig ondenkbaar is, behoort tot de transcendente getallen.
Het is het sinds duizenden jaren min of meer nauwkeurig bekende z.g.n. getal van Ludolf, dat aangeeft, hoeveel maal de omtrek van een cirkel groter is dan de middellijn: het beroemde, dagelijks miljoenen keren gebruikte getal ,,π" behoort hiertoe. Dat getal is in de eerste plaats irrationeel, d.w.z. het kan alleen met behulp van een oneindig lange tiendelige breuk zonder periode opgeschreven worden en luidt: 3,14 159 265 358 979 323 846......
Dat het getal transcendent is, werd pas in 1882 door Lindemann bewezen. Reeds vroeger vond men het bewijs dat ook het ,,getal der getallen", misschien wel het allerbelangrijkste getal, de hoeksteen van alle wiskunde, het getal ,,e", de beroemde basis van de natuurlijke logaritmen; nl. 2,718 281 828 459 045...... transcendent is. Deze ontdekking is door Hermite in 1873 gedaan.
Er was een tijd, dat de wiskundigen zulke transcendente getallen voor grote zeldzaamheden hielden. Een fout, die grondig hersteld werd, want nu is bewezen, dat ook het aantal transcendente getallen oneindig groot is, dat zij zo ,,dicht" op elkaar op de lijn der getallen staan dat we het ons niet kunnen voorstellen.