Hoe werkt razendsnel hoofdrekenen?

Ik kan zelf om een voor mij onbekende reden van getallen onder de 1000 direct op 2 decimalen de wortel bepalen. Voor mijn gevoel zonder nadenken. Onder de 500 lukt me nu al een tijdje op 3 à 4. Dit verbetert ook steeds.

Is dit ergens opgeslagen (dus onbewust van buiten geleerd)? Is dit snel kunnen schatten? Is dit snel berekenen? Ik weet zelf niet waarom ik het kan en hoe het kan.

Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt?

P.S. Kaarten tellen kan ik dan weer niet. Je kunt niet alles hebben...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Ik heb er wel een idee over, maar ben geen expert op dit gebied.
Wat ik namelijk wel eens gezien heb is dat je hersenen allerlei verbindingen leggen, patronen in je neuronen, op basis van waarnemingen.
Zo kan je bijvoorbeeld "gevoel"voor muziek krijgen. je gaat klanknuances horen die een ander niet hoort.

Nu denk ik dat er een soort algoritme in je hersenen is opgeslagen in een of ander neuronen patroon, waardoor je "met en druk op de knop" het antwoord weet, zonder dat je alle stappen door hoeft te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vooral voor de foto: +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de uitleg is ook zeer plausibel +1

Andere antwoorden (4)

Onderbewust.
Is wel eens een docu over geweest op tv.
Daar was een man die op jonge leeftijd (ik meende) een honkbal tegen zijn hoofd heeft gekregen en vanaf dat moment (onbewust) kon onthouden wat voor een weer het die dag was, wie die had gesproken, wat die heeft gedaan, welke datum op welke dag viel. De dingen die hij opnoemde waren toch wel van een jaar of 20 geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat durf ik je echt niet te zeggen.
Maar die jongen die phi tot weet ik hoeveel achter de komma kon opratelen kwam er ook in voor. Ook weer een gevalletje "onderbewustzijn". Die zag de getallen ook verschijnen en noemde ze alleen op. Misschien dat je daar iets mee kunt googlen?
het werkt niet. hoe sneller ik het doe hoe meer fouten ik maak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel rekenen of denken loopt simultaan met de perceptie van waarnemingen. Het opereert samen met je bewuste denkprocessen, maar geven er ook sturing aan. Onbewuste associaties worden dan automatisch ingegeven bij bepaalde vragen, waaruit je dan een nieuwe associatie maakt en de bewuste som dus razendsnel kunt beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat je razendsnel kunt rekenen. Daarmee bedoel ik dat er meer manieren zijn dan letterlijk uitrekenen, net als het "tellen" van rain man niet letterlijk komt door tellen. Je ziet het voor je en je ervaring is kennelijk dat je het ook kunt trainen. Maar niet doorgronden.

Over het algemeen is wel bekent dat rekenwonders op hele andere manieren "rekenen" dan "gewone"stervelingen. Ik hoop dat je dat niet negatief opvat. Het is geen waardeoordeel natuurlijk.

Het menselijk brein is een zeer wonderlijk iets. De neuroloog Oliver Sachs heeft daar hele mooie praktijk verhalen over geschreven. In één daarvan beschrijft hij een autistische tweeling die elkaar priemgetallen vertellen. Met hen is nauwelijks communicatie mogelijk. Voor de rest communiceren ze niet. De priemgetallen zijn (ik weet het niet zeker) getallen van 9 cijfers. Dit zijn getallen waar computers enorme moeite mee hebben om ze uit te rekenen.

Op een keer geeft Oliver de tweeling een nieuw getal door van 10 cijfers. Ze zijn even geinteresseerd en er verschijnt een glimlach. Ze gaan meteen verder met getallen van 10 cijfers. Geen idee wat ze zien. Zoiets als wij een landschap zien?

Ik wil beslist niet beweren dat als je een rekenwonder bent je autistsche trekjes hebt. Dat zou een gevaarlijke conclusie zijn en het lijkt me niet dat het leuk is als iemand je daarmee identificeert. Ik bedoel het daarom alleen om aan te geven hoe wonderlijk de hersenen werken.

Toegevoegd op 10-06-2009 19:32:35
(hieronder ook de link naar "Willie Wortel"