Wie weet het antwoord op deze som?Bereken de coördinaten van het snijpunt van de lijnen l:y=-3x+5 en m:y=5x+21?

Ik heb het heel erg nodig. Graag uitleg er bij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt het niet tijd om je studieboeken in te duiken in plaats van je computer ?? Dit moet je toch allemaal een keer gehad hebben :wink:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg... wij zijn hier geen huiswerkklasje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry. Ik snap jullie negatieve reacties. Maar het is een vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.wolframalpha.com http://www29.wolframalpha.com/input/?i=y%3D-3x%2B5%3Dy%3D5x%2B21 Het is dus 11

Het beste antwoord

Heb je een grafisch rekenmachine? dan is het heel makkelijk
y1: -3x+5
y2 : 5x+21
Dan moet je intersect drukken dan komt het antwoord er zo uitrollen X= -2 en y=11

Toegevoegd op 09-06-2009 17:24:32
Het zou ook zo kunnen uit je hoofd:

-3x + 5 = 5x + 21
-8x = 16
x = -2

-2 in een van de formules invullen bijvoorbeeld de 2e:
5 maal (-2) + 21=
-10 + 21 = 11
y = 11
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bedenk je wat het snijpunt IS, wat dat BETEKENT.

Het betekent: het punt waar de x'en en de y'en van beide lijnen gelijk zijn.

Voor je ene lijn is y gelijk aan -3x + 5. Voor je andere lijn is y gelijk aan 5x + 21 . Die beide y'en zijn gelijk.

Dus -3x + 5 = 5x + 21
Aan beide kanten 3x optellen: 5 = 8x + 21
Aan beide kanten 21 aftrekken: -16 = 8x
Omdraaien en beide kanten delen door 8: x = -2

Voor de ene lijn is y gelijk aan -3x + 5 . Met x = -2 levert dat y = 11 .

Correctheidscontrole:
Voor de andere lijn is y gelijk aan 5x + 21. Met x = -2 levert dat y = 11 .

Klopt.

Je snijpunt is dus (-2, 11) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.wolframalpha.com

http://www29.wolframalpha.com/input/?i=y%3D-3x%2B5%3Dy%3D5x%2B21

Het is dus 11

Toegevoegd op 09-06-2009 17:32:56
-2 en 11 dus