Hoe moet ik vereenvoudigen. Ik ben slecht in Wiskunde!

Ik ben slecht in Breuken/vereenvoudigen. Kan iemand mij de logica uitleggen? Dat zou ik erg fijn vinden! Ik snap niet wat ik moet doen, ik snap dat het te maken heeft met delen, en getallen vereenvoudigen, maar kan iemand het op een makkelijke manier uitleggen aub? Dankje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Antwoorden (3)

ik zal even uitleggen aan de hand van een voorbeeldje. deze streep / staat voor die rechte streep in de breuk. als je hebt 5/4 dan ga je vereenvoudigen. dan denk je bij jezelf hoe vaak past vier in 5? Dat is dus 1 keer, dan zet je een 1 neer. Dan houdt je nog 1 over om die 5 te maken dus heb je 1 1/4 over. Dat is dan je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vereenvoudigen betekend niets meer en niets minder dan zo veel mogelijk 'wegdelen'.

Stel, je hebt een breuk: 4a/2a. Deze wil je vereenvoudigen.

Waar kan je zowel de teller (4a) als de noemer (2a) door delen? Door 2 en door a, dus: door 2a +> 4a / 2a = 2; 2a / 2a = 1.
De breuk is nu dus 2/1 = 2.

Dit eenvoudige voorbeeld gaat op voor alle breuken:

(x^2 + 2x + 1) / (2x + 2) => (x+1) ^2 / 2 ( x+1)

Delen door x+1 levert:

(x+1) / 2

Nu weet je dat dat gelijk is aan: 1/2 * (x+1)
Wat weer oplevert: 1/2 x + 1/2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste stap haal je eerst alle helen er uit. Dat kan alleen als het bovenste getal(teller) groter is dan je (noemer). Dat doe je door het onderste getal van de bovenste af te halen. (bijv. 26/12 word dan, 26-12-12=2, je hebt er nu dus twee hele uitgehaald.)
Dan houd je nog een breuk over, 2/12. Vereenvoudigen betekend eigenlijk niks anders dan kleiner maken. Je gaat dus beide(teller en noemer) delen door het zelfde getal (zoals bij verhoudingstabellen). Bij 2/12 is vrij snel te zien dat ze beide te delen zijn door 2.
6/18 is deelbaar door 1, 2, 3, en 6. In een geval als deze deel je door het grootste getal. Lukt dit niet in 1 keer, dan deel je gewoon vaker. (6/18=3/9=1/3 en 6/18=2/6=1/3) uiteindelijk kom je op het zelfde uit. Je doet er misschien een stap langer over, maar dat is nooit erg.