Wat moet ik geloven van het opschrift van een spaarlamp?

ik heb hier voor mij een spaarlamp waarop staat:11w 50/60hz 600 lmn 220-230v 0,096A . Verbruikt deze lamp 11w,of moet ik de formule P=UxI gebruiken, in dit laatste geval is het vermogen ( afgerond ) 22watt. In dergelijke lampen zit voorschakelapparatuur. Verbruikt deze voorschakelapparatuur dan 11 Watt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja barts3cundo: een GV maar geen antwoord wat mij aanstaat en klopt. Op deze spaarlamp stond ook IKEA Misschien zegt dit iets over het product.

Het beste antwoord

Er treed bij TL lampen een faseverschuiving op tussen spanning en stroom. Dus voor wisselspanning gebruikt men de formule: P=U*I*cos phi. De cos phi zal voor jouw lamp rond de 0.5 liggen.
Wat je hieruit kan begrijpen is dat jouw lamp wel degelijk 11Watt verbruikt, die ook zo op je teller komt.
De energieleverancier moet wel meer stroom leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Interessant. Je formule klopt dus deze lamp zou 22watt moeten verbruiken. Maar zeker bij spaarlampen lijkt het me niet toegestaan dat er veel lagere wattages vermeld staan. Zou valse reclame zijn. Het amperage is daarom misschien de piek die verbruikt wordt bij het opstarten en het wattage de continue belasting. Dat lijkt me ook niet onrealistisch (een twee keer zo hoog opstart amperage als bij continue gebruik)

En eigenlijk moet je bij lampen ook nog naar het aantal lumen moeten kijken in dit geval 600. Deze lamp levert je dus 54 lumen/watt.