Hoe maak ik een vierkant met dezelfde oppervlakte als een cirkel met een diameter dan 2 decimeter?

Is of het mogelijk is om, met behulp van alleen passer, liniaal en potlood, in een eindig aantal stappen een vierkant te maken met exact dezelfde oppervlakte als een cirkel van 20 centimeter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diameter, zie hoofdvraag. Alsnog mijn welgemeende excuses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit hoe groot die cirkel is. Hoofdvraag is: maak een vierkant met dezelfde oppervlakte met alleen de gegeven hulpmiddelen. Enneh, Jinx - ga je ons straks ook vragen andere wiskundeproblemen op te lossen die al duizenden jaren oud zijn?
LeonardN
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwadratuur_van_de_cirkel "De vraag is of het mogelijk is om, met behulp van alleen passer en liniaal in een eindig aantal stappen een vierkant te construeren met exact dezelfde oppervlakte als een gegeven cirkel. De Griek Oenopides is wellicht de eerste geweest die de restricties omschreef van de toegestane middelen. Het vraagstuk dateert uit de tijd van de uitvinding van de meetkunde, en heeft duizenden jaren lang vele wiskundigen beziggehouden. Pas in 1882 werd door Ferdinand von Lindemann onomstotelijk bewezen dat het vraagstuk onoplosbaar is, al had men al lang een idee van de onhandelbaarheid van het vraagstuk."

Het beste antwoord

Da's echt een eeuwenoud probleem. Zoek eens op "de kwadratuur van de cirkel". De oude Grieken hielden zich hier al mee bezig. Het zou me niet verbazen als de Soemeriërs hetzelfde probleem al kenden.

Het antwoord is overigens: neen, dat is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je neemt me de woorden uit de mond, Als je die oplossing vind, ben je ab-so-luut binnen en ga je de geschiedenisboekjes in.

Andere antwoorden (4)

Kan dit de oplossing zijn, ja ja, good old google.

Toegevoegd op 05-06-2009 00:26:00
En ook dit werkt niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het mogelijk. Je berekent de oppervlakte van de cirkel (ik heb even geen zin om uit te zoeken wat de hotkeys zijn van pi en kwadraten:) 2pi*r kwadraat. Van die uitkomst neem je de wortel; dat zijn de zijden van je vierkant. Je neemt je liniaal en je zet je passer op een willekeurig punt. Je stelt je passer op de afstand van de uitkomst die je net had en vinkt een punt op de liniaal met die afstand waar je begonnen bent. Vanaf dat punt gebruik je dezelfde afstand om een cirkel te trekken loodrecht op het punt wat je net gekregen hebt. Hoe weet je dat het loodrecht is? Door de stelling van pythagoras toe te passen om de diagonaal te vinden voor de diagonaal van het vierkant vanuit het eerste punt. Zo heb je 3 punten van het vierkant. Vanuit het laatste punt neem je weer het diagonaal naar het oorspronkelijke punt.....q.e.d; klaar

Toegevoegd op 05-06-2009 00:47:29
Dit is echt basisschool landmeetkunde.....de 3-4-5 methode heb ik nog niet eens toegepast

Toegevoegd op 05-06-2009 02:35:33
3-4-5 methode.....het voelt gewoon al fijn terwijl ik het typ....hmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die cirkel heeft een oppervlak van 314,159265359 cm2. Da's evenveel als een vierkant met zijden van 17,7245385 cm.

Uiteraard lukt 't nooit om dat te tekenen exact op de vierkante micrometer met een eenvoudig potlood.
Maar 2x eenzelfde figuur tekenen waarbij beide figuren 't zelfde oppervlak hebben in vierkante micrometers, lukt sowieso nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teken een cirkel ∅ 32 r 16 En een vierkant met diagonaal 40. De oppervlakte is 800 voor beide figuren. Reken niet met π, want dan klopt het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erna55
4 jaar geleden
En wat is de uitkomst wanneer je wel met pi rekent ?
LeonardN
4 jaar geleden
-min https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwadratuur_van_de_cirkel De vraag is of het mogelijk is om, met behulp van alleen passer en liniaal in een eindig aantal stappen een vierkant te construeren met exact dezelfde oppervlakte als een gegeven cirkel. Onmogelijkheid
Het vraagstuk dateert uit de tijd van de uitvinding van de meetkunde, en heeft duizenden jaren lang vele wiskundigen beziggehouden. Pas in 1882 werd door Ferdinand von Lindemann >>onomstotelijk bewezen dat het vraagstuk onoplosbaar is<<, al had men al lang een idee van de onhandelbaarheid van het vraagstuk. straal 16 geeft een oppervlakte van 804.24771931899 https://www.calculatorsoup.com/calculators/geometry-plane/circle.php
diagonaal 40 geeft een oppervlakte van 800 https://www.mathopenref.com/squarediagonals.html Je had op zich nog gewoon juiste benaderingen kunnen geven, maar dan begrijp je nog niet wat de vraag inhoudt. Met de gegeven methode kan je het niet voor elkaar krijgen.