Hoe groot is de kans dat je een ziekte hebt aan de hand van een test? [Zie uitleg]

Je laat je testen voor een ziekte die bij 1 op de 10.000 mensen voorkomt en waarbij de test een precisie van 99 procent heeft. Hoe groot is dan de kans dat je de geteste ziekte hebt als de uitslag van de test positief is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (4)

=1*99%/(1*99%+(10000-1)*1%) is ongeveer 0,98%

Het probleem is dat de de onnauwkeurigheid zowel valse positieve uitslagen bij niet zieke mensen geeft, als valse negatieve bij mensen die wel ziek zijn.

Eerst bepaal je hoevaak de uitslag positief is als je ziek bent. dat is 99% van het aantal zieken (1).

Vervolgens bepaal je hoeveel testen positief zullen zijn.
Dat is 99% van het aantal zieken (1)+ 1% van het aantal niet zieke mensen (10.000-1) en die twee deel je op elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ook 99% zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder dan 1%. Tenminste wanneer er geen enkele indicatie is dat je de ziekte kan hebben.

De test geeft bij 1 op honderd mensen een onterecht positieve uitslag. Bij 10.000 mensen zijn dat dus honderd foutpositieve uitslagen en slecht éen goede (meer komt de ziekte namelijk niet voor).

De kans dat een positieve test ook juist is lijkt me 1 op 101 en dus minder dan 1 %.

Graag commentaar.

Toegevoegd na 1 dag:
Toegevoegd:
Nu ben ik wel erg benieuwd naar een heldere uitleg.
Heeft het iets te maken met het verschil tussen de kans op het hebben van de ziekte en de waarschijnlijkheid van de juistheid van de test?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een bekend probleem, dat zelfs heeft geleid tot een proces voor tot de Hoge Raad in de UK.
Ze noemen het ook de Prosecutors Fallacy (inzake DNA). In onderstaande link wordt op het door jouw genoemde probleem ingegaan (in Engels).
http://www.ted.com/talks/lang/eng/peter_donnelly_shows_how_stats_fool_juries.html
Boeiende lezing. Ik heb het vandaag te druk om in mijn archief nog meer uiteenzettingen te zoeken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het geruchtmakende proces was: The Sally Clark case. Ging over wiegendood. Al die zaken gaan over hetzelfde statistische probleem.