Hoe los ik dit op?

Maak van de volgende deling een breuk en vereenvoudig.
-25
_

Dus zegmaar -25 45ste.
Maar ik snap het niet want het is toch al een breuk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (6)

hij kan kleiner lijkt mij dan.
dan wordt het - 5 _9e
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze deling is al een breuk, maar als hij werd geschreven als -25:45 is het wel een deling, maar geen breuk.

Hij kan wel kleiner, namelijk beide kanten delen door 5.
dan krijg je -5/9
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-25:45 is als breuk -5/9 (kleinste verhouding nemen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vereenvoudiging moet je de breuk zo klein, eenvoudig mogelijk maken. Zowel de noemer als teller kun je delen door 5. -25/45 = -5/9
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien moet je eens bij een leraar gaan vragen die zijn vaak wat slimmer daarin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het kunnen delen door vijf en dat is 25:5=5 en 45:5=9 dus vijf negenste (5/9). Kan je deze dan ook uitrekenen? 16/64 en 36/144?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zet het antwoord bij de reacties.