Negatieve 'machten ' hoe moet je die uitrekenen?

In een artikel over geothermische warmte , staat een aanduiding : 50Mw per m^-2
Hoeveel is dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.3K

Het beste antwoord

Dat is een fout. Geothermische warmte wordt uitgedrukt in megawatt per vierkante meter, dus MW/m².

Toegevoegd na 1 minuut:

Een negatieve macht betekent: *DELEN* door die (positieve) macht. Dus m^-2 betekent: delen door m^2.

Je kunt dus MW/m^2 ook uitdrukken als MW*m^-2 .

Vermoedelijk heeft de schrijver deze beide mogelijkheden door elkaar gebruikt.

Toegevoegd na 5 uur:

Ik zie nu pas je plaatje - dat had ik nog niet gezien toen ik bovenstaande tekst schreef.

In het plaatje staat duidelijk 50 mW m^-2 . Dus niet 50 mW *per* m^-2, maar 50 mW *maal* m^-2.

Zoals ik al uitlegde, is "maal m^-2" hetzelfde als "gedeeld door m^2"; en aangezien "gedeeld door" hetzelfde is als "per", staat er dus feitelijk al 50 mW per m². De tekst in het plaatje is dus correct!

(En ik zie nu ook dat er mW staat - wat natuurlijk veel logischer is dan MW. Een megawatt per vierkante meter zou onwaarschijnlijk veel zijn, terwijl een milliwatt per vierkante meter veel aannemelijker is.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank U +
(artikel gaat over het Vostok meer) waar ik me momenteel in verdiep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct...(+)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiskundige implicaties en formules dat is niet mijn sterkste kant.
Ik probeerde me die aardwarmte gewoon een beetje voor te stellen ....maar kwam er niet uit.

Andere antwoorden (2)

Om negatieve machten (in het algemeen) uit te rekenen (want het staat in de categorie Wiskunde):

Je deelt 1 door het grondtal tot de macht het getal dat achter het min-teken staat (zie afb.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bewerking is als volgt:

voorbeeld: 5^3 / 5^6=5 X 5 X 5/ 5 X 5 X 5 x 5 x 5 x 5,geeft dan 1/ 5 x 5 x 5 = 1/5^3

dan geldt voor het delen van machten het volgende

5^3/5^6 = 5^3-^6= 5^-3 9uitkomst geeft dus een negatieve macht),hieruit volgt dan

1/5^3