wat is de wortel van 144 en hoe kom je daar aan

ik snap er nog niks van dus uit gebreidt andwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
19.4K

Het beste antwoord

3x3=9
Valt je wat op? Je hebt twee keer hetzelfde getal, namelijk de 3.

2x2 = 4
Valt het je weer op? Twee keer een twee.

5x5 = 25
Valt het je op? De vijf keer hetzelfde getal, een 5.

De wortel van 9 = 3 , want 3x3 = 9
De wortel van 4 = 2 , want 2x2 = 4
De wortel van 25 = 5 , want 5x5 = 25

De wortel van 144 = 12 , want 12x12 = 144
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De wortel van 144 is twaalf. Hoe je eraan komt is door 144 in je rekenmachine in te toetsen en op het wortelteken te drukken.

Toegevoegd na 45 seconden:
Worteltrekken is de omgekeerde bewerking van kwadrateren. 12^2 = 12 * 12 = 144
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

12 x 12 = 144: daarom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet op een uitkomst komen, die als je die vermenigvuldigt met hetzelfde getal, op 144 komt.

Dus dat is 12, want 12 x 12 = 144.
Of korter: 12 ² = 144

Het makkelijkst is om gewoon je rekenmachine erbij te pakken, vooral als je op uitkomsten komt die niet exact zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gesteld dat je niet zou weten dat 12 X 12 = 144, dan zou je het kunnen uitrekenen op deze manier:

144 is een even getal, dus je kunt het delen door 2
wordt 72. Dat is een even getal, dus deelbaar door 2
= 36, even, dus deelbaar door 2
=18, even, dus deelbaar door 2
=9, oneven, niet deelbaar door 2, maar wel door 3
=3, deelbaar door 3

je ziet nu dat 144 gelijk is aan
2 X 2 X 2 X 2 X 3 X 3
verdeel deze uitkomt in twee gelijke groepen, dus
144 = (2 X 2 X 3) X (2 X 2 X 3)
als je dan 2 X 2 X 3 uitrekent, krijg je 12

Wel wat omslachtiger, maar op deze manier kun je zonder rekenmachine de wortel van heel wat grotere getallen uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet u mij dan maar de wortel van 113.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
113 is een priemgetal, dus deze methode gaat dan niet zondermeer op. Maar je zou de wortel van 11.300 kunnen uitrekenen en het antwoord door 10 delen, of de wortel van 1.130.000 en het antwoord door 100 delen, of... (enz). Op die manier kun je vrijwel oneindig doorrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom dus 113:-) Dat trucje van vermenigvuldig met een getal werkt niet.
Want in het nieuwe getal blijft dezelfde priemfactor zitten
==> met jouw trucje wortel(113*2*2*5*5)/1
==> 2*5*wortel(113) = wortel(113)
en helpt je dusniet verder. Jouw trucje is wel een bekende voor vereenvoudigen
(splits een getal in priemfactoren en haal de eventuele
dubbele priemfactoren voor het wortelteken)
maar altijd oplossen lukt niet.
De wortel uit een getal is het niet-negatieve getal dat met zichzelf vermenigvuldigd het eerste getal oplevert. Het symbool hiervoor is √.

Meer in plaatjes gedacht: Als het getal de oppervlakte van een vierkant voorsteld, dan is de wortel van dat getal de lengte van een zijde van dat vierkant.

Ook met pen en papier is een wortel te berekenen
of te benaderen (een wortel kan irrationeel zijn, dus een oneindig aantal decimalen hebben)

De Babylonische methode.

Bepaling van de wortel van het getal S
1 neem een willekeurig positief getal x(0) als startpunt (hoe dichter bij de wortel hoe beter)
2. neem als x(n+1) het gemiddelde van x(n) en S/x(n)
3. herhaal stap 2 tot de gewenste nauwkeurigheid is bereikt

Met als startwaarde 10krijg je dan het onderstaande rijtje
x(0) 10,000000
x(1) 12,200000
x(2) 12,001639
x(3) 12,000000