Wat is het nut van priemgetallen?

Je hoort er wel eens over tijdens wiskunde op middelbare scholen (deed ik wel, weet niet of het nu nog steeds gebruikt wordt) en af en toe dat er iemand het langste priemgetal heeft gevonden, maar wat is hier nou eigenlijk het nut van? valt er 'iets op te lossen' met deze getallen>? want voor zover ik weet is er ook geen formule om deze getallen te berekenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
4.2K

Het beste antwoord

"Voor een lange tijd werd de getaltheorie, en in het bijzonder de studie van priemgetallen, gezien als het kanonieke voorbeeld van de zuivere wiskunde, met geen enkele toepassingen buiten het belang van het bestuderen van het onderwerp zelf. In het bijzonder waren getaltheoretice, zoals de Britse wiskundige G. H. Hardy er trots op werk te doen, dat absoluut geen enkele militaire betekenis had. Deze visie werd echter in de jaren 1970 verbrijzeld. toen in het openbaar werd aangekondigd dat priemgetallen konden worden gebruikt als basis voor de creatie van publieke sleutelcryptografie algoritmen. Priemgetallen worden nu ook gebruikt voor hashtabellen en pseudo-willekeurige getallengeneratoren.

Sommige rotormachines werden met een verschillend aantal pinnen op elke rotor ontworpen, waarbij het aantal pinnen op elke rotor ofwel priem ofwel relatief priem ten opzichte van het aantal pinnen op elke andere rotor was. Deze ontwerpbeslissing hielp de volledige cyclus van mogelijke rotorposities te genereren voordat enige positie herhaald wordt.

De ISBN-nummers werken met een check-cijfer algoritme dat gebruik maakt van het feit dat het getal 11 een priemgetal is."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om maar even één nuttige toepassing te noemen: ze worden gebruikt voor encryptiedoeleinden.
13 jaar geleden
Er zijn heel veel doeleinden, zoals encryptie van wachwoorden enzo, endergelijk, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut is, dat je er mee kunt rekenen, net zo als met alle andere getallen. Alleen het worteltrekken zal niet lukken.