kansberekening: kan in theorie kansberekening een zekerheid bieden?

Ik had laatst een discussie met iemand. in een spel is er een schatkist dat je open maakt, en de kans dat de zwaard dat erin zit uit komt, 1% is. dus je hebt altijd 1 op de 100 kans dat de zwaard eruit komt. hij zegt dat in theorie, je na 100 keer de kist opengemaakt te hebben, de zwaard er 1 keer uit is gekomen. klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk spel? Wow?

Het beste antwoord

Nee. Neem kop/munt als voorbeeld.
De kans is 1 op 2. Dus 50%, maar als je 10x een muntje opgooit, kan het zijn dat je 10x kop krijgt. En als je dan de elfde keer gooit, heb je alsnog evenveel kans op kop als op munt. Het is niet zo dat je kan zeggen van 'ooh ik heb nou al 3x kop gehad, dus het moet nu wel munt zijn'. Dat is juist het punt van kansberekeningen.

Wel kan je zeggen (in jou voorbeeld): Gemiddeld als ik de kist open maak, krijg ik 1 zwaard per honderd kisten. Maar het blijft natuurlijk willekeurig.

Toegevoegd na 57 seconden:
Je kan ook 60 zwaarden in 80 kisten krijgen, of 0 in 1000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Kans 1 op 100 wil niet zeggen dat bij 100 trekkingen er (precies of minstens) één succes is. De vergelijking van de munt is goed. Hier is de kans 1 op 2 op bijvoorbeeld kop. En het moge duidelijk zijn dat bij 2 keer gooien je niet met 100% zekerheid (minstens) 1x kop gooit. De kans is namelijk 25% dat je 2x munt gooit.

Andere antwoorden (3)

Nee. Het wordt meer duidelijk als je de redenering omdraaid:
Bij elke kist heb je 99% kans géén zwaard te vinden. Na 5 kisten heb je 99%x99%x99%x99%x99%=95% kans dat je geen enkel zwaard hebt gevonden. Na 100 kisten is dit dan 35,5% (0.99^99). Dus is er 64,5% kans dat je minimaal 1 zwaard hebt gevonden. 100% kans ga je dus nooit halen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correcte beredenatie, +1 Je moet alleen 0,99^100 nemen, niet tot de macht 99.
De kans dat je na 100 keer geen succes hebt is 1-0,99^100 = 100% - 63,4% = 36,6%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens 100% kans ga je inderdaad nooit halen, maar deze kans wordt aardig benaderd als je aantal trekkingen groter wordt. Bij 1000 keer is de kans al 99,9957% dat het zwaard er minstens 1x uit komt.
Een correct uitgevoerde kansberekening geeft met zekerheid aan welke kans je hebt, de kans zelf is echter ongrijpbaar, daar is het een kans voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest bekende verklaring is door te zeggen de kist 'heeft geen geheugen'. Iedere keer dat je de kist open maakt is de kans dat je een zwaard vindt 1%. En als je de kist de 1000-ste keer openmaakt nog steeds 1 %. De kist kan niet 'denken' ik heb nu al zo vaak een lege kist laten zien, laat ik er nu maar eeens een zwaard instoppen. De kist 'weet' niet wat hij hiervoor heeft laten zien; hij heeft geen geheugen.
De kans dat je de 999 keer ervoor geen zwaard gevonden hebt is heel klein, en zal daarom zeker eens gebeuren. Alles wat kan gebeuren gebeurt