Hoe zet ik mijn onderzoek om in cijfers?

Ik heb een ondezoek gedaan waarbij de antwoordmogelijkheden bestaan uit:
onvol - matig - M/V- vold.- v/g -goed.

Het liefst op een zodanige manier dat ik een cijfer (1-10) krijg.

Er hebben in totaal 11 mensen meegedaan aan het onderzoek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

onvol=1, 2, 3, 4
matig= 5
m/v= 5.5
vold= 6, 7
v/g= 7.5
goed=8, 9, 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onvoldoende = 4
matig = 5
M/V = 6
Voldoende = 7
V/G = 8
Goed = 9

Een suggestie om het in te delen.. Maar 11 mensen is wel weinig hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kan dit niet op deze manier, omdat je de resultaten (ongewild) beïnvloedt/ manipuleert. Er zijn bijvoorbeeld meer antwoorden slechter dan voldoende (3) dan beter (2).

Als je de schaal van Labratje gebruikt en je hebt 2 antwoorden. 1x het beste en 1x het slechtste. Heb je totaal 13 punten en dus een gemiddelde van 6,5, terwijl dit op een puntenschaal altijd 5,5 zou moeten zijn.

Ik zou de volgende schaal hanteren:
onvol = 1
matig = 2,8
M/V = 4,6
vold. = 6,4
v/g = 8,2
goed = 10

Hierbij zijn de afstanden tussen de antwoorden altijd even groot en is het mogelijk dat de uitkomst (gemiddelde) 1 of 10 is.

Ik ben hieraan gekomen door het slechtste resultaat (onvol) een 1 te geven en het beste (goed) een 10. Vervolgens heb ik het aantal stappen tussen onvoldoende en goed geteld en dat zijn er 5. Het verschil tussen de beste en slechtste waardering is 9 (10 - 1). Als je 9 deelt door 5, kom je op 1,8. Bij elke stap tel je 1,8 op bij de vorige waarde.