Hoe kan ik L3 uitdrukken?

gegeven L1, L2, h1 & h2. Hoe kan ik L3 bepalen? Ik kom er niet uit.

Toegevoegd na 16 minuten:
plaatje uploaden kan ik geloof ik niet zo goed...
staat ook op link http://www.dijkmeijer.com/trapezium.gif

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie Vraag! Op welk niveau zit dit?
sterredag
13 jaar geleden
Ja heb het net uitgebreid met mijn zoon besproken we hebben het idee dat je driehoeken moet gaan uitrekenen om tot dat stuk te komen, maar je mist continue een de waarde van een zijde, om zo de derde zijde te kunnen berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk heb je wat aan pagina 6 in dit PDF-bestand: http://www.im.pwr.wroc.pl/~hugo/HSC/imprezy/ModellingWeek/reports/Report_project07.pdf Onder de zin "For H1 we have the following expression:" staat een wortelformule die je misschien kunt gebruiken om de lengte te krijgen van dat stukje onder l2 en h1? Maar waarschijnlijk heb je er niets aan, want dan zou h2 niet gebruikt worden en die lijkt me ook niet onbelangrijk. Zijn er verder geen hoeken gegeven ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor jullie reacties! Kan helaas niet opwaarderen. Het komt niet uit een oefenboek ofzo. Het is een probleem wat ik heb met een modelbouw dingetje. Er moet een zekere afstand overkapt worden door een driehoek die word gedragen door een poot waarvan de lengte L2 is. Ik denk dat ik eens ga kijken of ik het met een computer programmaatje numeriek kan oplossen. Ik houd jullie op de hoogte!
sterredag
13 jaar geleden
whaa had je dat er niet eerder bij kunnen zetten. Betekend dit dat de verhoudingen van jou tekening ook niet kloppen met de werkelijkheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verhoudingen zijn helemaal goed! Ik probeer het momenteel uit te drukken in de hoek, maar ook daarop loop ik vast...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er uit, helaas zonder mooie uitdrukking maar veel proberen en dus rekenen (door de computer). Ik geloof niet dat er een mooie oplossing mogelijk is. Kan het hier dus ook niet geven, voor elk van de gegeven waardes is het weer anders. Ik Zal de volgende keer aangeven dat het geen textboek opgave is.
sterredag
13 jaar geleden
Als de verhouding kloppen, had ik je ook wel een mooi antwoord kunnen geven. Gewoon L3 meten. Dan kijken hoeveel H1 kleiner is dan de werkelijkheid en daar dan L3 mee vermenigvuldigen. en L3 is 7,5

Het beste antwoord

Neem L4 voor de lengte van het bovenste stuk (sorry, het lukt me even niet om een plaatje te uploaden)

pythagoras: L4^2 = L3^2 + (h1 - h2)^2

L4 / L2 = L3 / (L3 - L1)

L4 = L3 / (L2 * (L3 - L1))

(L3 / (L2 * (L3 - L1)))^2 = L3^2 + (h1 - h2)^2

L3^2 = (L3^2 + (h1 - h2)^2) * (((L2 * (L3 - L1)))^2)

Waarmee je een 3e graads vergelijking te pakken hebt; lastig, zo niet onmogelijk op te lossen (kan ik niet met zekerheid zeggen tot ik er verder naar gekeken heb)

Zo is het probleem in ieder geval gereduceerd tot 1 vergelijking met 1 onbekende. Als ik er nog verdder mee kom zal ik dat nog toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je tijd en moeite. Volgens mij wordt het zelfs een 4e graads vergelijking. Mijn huis, tuin en keuken algebraische calculator kwam er niet uit.
Het is idd een lastig probleem, het lijkt zo eenvoudig. Ik heb het iig opgelost door het omschrijven naar een expressie in tan en cos en dan numeriek een oplossing voor de hoek benaderen. Inmiddels ben ik ook wat pragmatischer geworden, exacte wiskundige oplossingen zijn mooi voor op school, maar het zijn de getallen die geld opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wacht nog even met afsluiten, mocht je nog willen kijken naar de 4e graads vergelijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij wordt inderdaad 4e graads... Ik heb tegenwoordig geen toegang meer tot Mathematica (rekenprogramma) dus veel meer dan een numerieke oplossing krijg ik dan ook niet voor elkaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de beste benadering

Andere antwoorden (1)

L1 H1
—- = —- (regel: bovenste staat tot de hele als kleinste
L3 H2 staat tot grootste)

H1
hieruit volgt : L3 x — = L1
H2
L3 = — x L1
H1

Toegevoegd na 49 seconden:
Blijft Helaas niet goed op zijn plaats staan na saven.