Welke formule moet ik gebruiken om een gemiddelde uit te rekenen waarbij ook de aantallen meetellen?

Voorbeeld:
Er zijn 100 verschillende modellen miniatuur auto's, gemaakt door hobbyisten.
Deze modellen krijgen een cijfer van de bezoekers van een beurs. Niet elk model krijgt echter even veel cijfers omdat niet iedereen alle autootjes beoordeeld.
Nu krijg je dus een lijst met:
Auto a heeft 8 beoordelingen van gemiddeld een 8,9
Auto b heeft 1 beoordelingen van gemiddeld een 2
Auto c heeft 1 beoordelingen van gemiddeld een 10
Auto d heeft 20 beoordelingen van gemiddeld een 5
Auto e heeft 11 beoordelingen van gemiddeld een 7
enz.

Nu zou het zo moeten zijn dat je een ranking krijgt die zo eerlijk mogelijk is. Dus een auto die maar 1x beoordeeld is met een 10 moet lager eindigen dan een auto
die 8 keer beoordeeld is met een gemiddelde van een 9.
Eveneens moet een autootje dat 10x beoordeeld is met een 1, veel lager te komen op de lijst dan een auto die 1x beoordeeld is met een 1.

Ik zat zelf te denken aan iets als (gemiddeldecijfer x aantal beoordelingen) x (1/aantal beoordelingen) maar dit komt niet goed uit. De ranking klopt dan niet.

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2K

Antwoorden (5)

Makkie :
Je neemt het aantal keren dat het cijfer gegeven is het betreffende cijfer (dus 8x 8,9 - 1 keer 10 enzovoort.)
Dan tel je alle aantallen (8 +1 + 20 etc) bij elkaar op.
Deel nu het eerste getal (alle cijfers het aantal keren dat zze zijn gegeven bij elkaar opgeteld) door het totaal aantal gegeven cijfers (de tweede som) en je hebt het gemiddelde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ga het niet narekenen maar het zal zo uit mijn hoofd in de buurt van de 6 liggen of net iets er boven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gemiddelde cijfer per auto HEB je al uitgerekend. Eigenlijk zo je voor een eerlijk beeld de auto's die maar één beoordeling gehad hebben dan helemaal niet mee mogen tellen. Vooral niet omdat dat ook meteen heel extreme cijfers zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om het gemiddelde maar om de ranking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kun je bij dergelijke lage gemiddelden eigenlijk helemaal niet maken, of je moet alleen afgaan op het aantal keren dat elke auto gewaardeerd is : wellicht zegt dat ook iets.
Een echte formule die het automatisch goed doet bestaat hier niet. Je komt nl dan in een grijs gebied waar 10 beoordelingen leiden tot een 7.4 En een enkele beoordeling een 7.5 wordt. Welke is dan belangrijker?

Je kan ev de ranking sorteren 2 punten: gemiddeld cijfer, aflopend en aantal beoordelingen aflopend. Dan worden de auto's met gelijke cijfer maar meer beoordelingen hoger in de ranking gezet.

Dit kan bv in excel heel gemakkelijk:

- Ze alle cijfers in een sheet (Kolom a auto, kolom b cijfer). Maar hiervan een pivot table, met auto in de linker kolom en cijfer (gemiddeld) en cfijner (aantal) in het hoofdvlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het cijfer delen door het totaal aantal beoordeling x het aantal beoordelingen, dus bij a: 8,9 delen door 41 x 8 = 1,74, b: 2/41*1= 0,5. e: 7/41*11= 1,88 .Wil je de cijfers toch iets zwaarder laten wegen, dan kun je ze ook bijvoorbeeld x2 doen voor je gaat rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat volgens mij alleen op als het aantal beoordelingen per auto IDENTKIEK is. En de vraagstelling is hoe je het beste een ranking kunt maken bij een verschillend aantal beoordelingen per auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps de min is niet van mij :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist niet, kijk maar a staat nu lager als e terwijl die een lager gemiddeld cijfer heeft, maar gelet op het aantal beoordeling dus hoger moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ach ja een minkukel...lekker zo zonder uitleg, lekker anoniem, heerlijk, mijn stille minnaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet bij mijn berekening, dan deel je 8,5 door 41 x2= 0,41, de laatste ; 8.7/41*7= 1.48
Zoiets heet een gewogen gemiddelde. In formuleform zou dat opleveren:

X= ((YaxZa)+(YbxZb)+(Yc*Zc)+(Yd*Zd)+(Ye*Ze))/(Ya+Yb+Yc+Yd+Ye)

X= gewogen gemiddelde
Y=aantal beoordelingen en xa dus het aantal beoordelingen voor auto a, xb het aantal beoordelingen voor auto b, etc)
Z= gemiddelde beoordeling, dus Za gemiddelde beoordeling voor auto a, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord... Welke sbs6 kijker heeft hier nou weer een min op gegeven?
gebruik excel en zorg in de berekening dat er minstens 3 beoordeelden zijn, dus vanaf 3 beoordelingen berekenen.
De cel berekenen bv: =average(A4:A6)

succes, dreamsailor